Ten Brummelhuis is al vijftien jaar actief met onderzoek naar effectief gebruik van ict in het onderwijs. In deze podcast brengt hij nuance aan in de berichtgeving naar aanleiding van het OESO-onderzoek naar de opbrengsten van ict in het onderwijs.

Goed, gericht en gedoseerd

"De winst van het gebruik van ict zit in goed, gericht en gedoseerd gebruik. Gebruik je geen ict, dan heb je geen rendement. Gebruik je ict overmatig, dan kan het rendement zelfs minder zijn dan wanneer je géén ict inzet", legt Ten Brummelhuis uit. Media richtten zich volgens hem in hun berichtgeving alleen op de extremen van niets doen met ict en overmatig ict-gebruik. Zij missen daarmee de essentie, stelt hij.

Bij goed, gedoseerd en gericht gebruik levert ict volgens Alfons ten Brummelhuis wel rendement op
Bij goed, gedoseerd en gericht gebruik levert ict volgens Alfons ten Brummelhuis wel rendement op © Bram Petraeus/Hollandse Hoogte

We bespreken in de podcast met Ten Brummelhuis de meest recente inzichten rond leren met ict. Wanneer levert de inzet van ict wel rendement op, en wanneer niet? Het uitgebreide verhaal hierover verscheen al in de Vier in balans-monitor.

Aandacht voor toetsing

Ten Brummelhuis vraagt verder aandacht voor wat we weten over toetsing. Vooral waar een toets een stap is naar leren, kan veel verwacht worden van programma's die zich hierop richten. Bijvoorbeeld programma's die de leerling feedback geven, of een hint van een oplossing. Hij kijkt ook verder, naar waar onderzoek naar onderwijs en ict zich in de komende jaren op zal en moet gaan richten.

Beluister hier de podcast of abonneer je via iTunes op de podcasts van Kennisnet. Lees ook de column van Kennisnetdirecteur Toine Maes over het OESO-rapport.

Deel OESO-onderzoek in perspectief geplaatst: 'Benut ict gericht en gedoseerd'

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug