Smartphones zijn hard op weg om de norm te worden in het klaslokaal. Uit 'Smartphone-gebruik in de klas', een onderzoek van onderzoeksbureau GfK en Vodafone, bleek vorig jaar dat 91% van de docenten het gebruik van mobiele telefoons in de klas toestaat.

Niet iedereen is daar blij mee. Enkele sportclubs en scholen spraken zich uit voor een verbod uit naar aanleiding van de zelfdoding van een scholier uit Enschede, nadat er naaktfoto's van hem waren verschenen op sociale media. In het AD uitte de VO-raad zijn twijfels over een dergelijk verbod. Als je mobiele telefoons in de klas verbiedt, ontzeg je jezelf ook de kansen die het apparaat biedt.

Scholieren spelen met hun mobieltje op school
Scholen moeten de balans vinden tussen de voor- en nadelen van mobiele telefoons © Etienne Oldeman

"Als we het gebruik van mobiele telefoons in de klas zouden kunnen verbieden, zou ik daar direct mijn handtekening onder zetten," zegt Petra Bruggenkamp, docent Nederlands op ROC A12. Op deze instelling geldt geen algemeen beleid voor het gebruik van mobiele telefoons. Voor haar eigen lessen heeft Bruggenkamp de regel ingesteld dat mobiele telefoons in de tas blijven totdat zij opdracht geeft de toestellen tevoorschijn te halen. "De studenten weten dat die regel bij mij geldt, maar ik herhaal het elke les."

3 (mogelijke) nadelen van de mobiele telefoon

Automatismen doorbreken

Gijs Palsrok is bekend van de website meestergijs.nl en is leraar Engels op het Veluws College in Apeldoorn. Deze school laat het aan docenten over hoe zij omgaan met mobiele telefoons in de klas. Palsrok is een enthousiast voorstander van het gebruik van mobieltjes in zijn les. Volgens hem gebruiken leerlingen de toestellen niet alleen voor afleiding. Hij denkt dat de leerlingen de toestellen alleen pakken als de les ze niet motiveert of uitdaagt.

"Leerlingen gebruiken hun mobieltje vaak als agenda of woordenboek. Dus ook voor een appje ligt zo'n apparaat snel op tafel. Het is mijn taak als docent om hun vertrouwde automatismen te doorbreken. Ook met het gehele internet in je broekzak kun je ervoor kiezen om je op één onderwerp te concentreren. Zo leer ik mijn leerlingen om naast alle verbreding soms heel bewust voor verdieping te kiezen."

Lessen leuker maken

Dankzij mobiele telefoons kunnen docenten beter aansluiten op de belevingswereld van jongeren. Dat is een kans om hun lessen aantrekkelijker te maken. Zelf doet hij dat veelvuldig. "Ik zie dat de leerlingen graag bezig zijn met hun mobiele telefoons, dus zet ik die in als vertrekpunt voor mijn les om hun interesse op te wekken."

Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet, is het ermee eens dat mobiele telefoons de betrokkenheid van leerlingen kunnen verhogen. "De telefoon is een soort minicomputer," legt hij uit. "Als dat passend is kun je ze bewust inzetten voor een les."

Veel leraren gebruiken Kahoot!, om in de les een live quiz te doen op het digibord, waarbij de leerlingen kunnen stemmen met hun mobieltje. Palsrok gaat een stap verder en probeert de lessen zo interactief mogelijk te maken, onder meer door het gebruik van mobiele telefoons.

Leuke online tools als werkvorm 

Zijn website meestergijs.nl is een uitgebreide database met lesmateriaal waarmee leerlingen hun Engels kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door oefeningen te doen, quizzen te maken of uitlegvideo's te kijken. Alles kan hij realtime tevoorschijn halen op het digibord en zo direct inspelen op waar de leerlingen behoefte aan hebben. Ook maakt hij er een sport van leuke online tools te vinden die hij kan inzetten als werkvorm in de les.

"Zo zorg ik voor afwisseling en houd ik de regie over hoe de leerlingen hun toestel gebruiken," legt hij uit. Tot slot noemt hij een extra voordeel: "Een boek of laptop vergeten leerlingen wel eens mee te nemen, maar hun mobiele telefoon hebben ze echt altijd bij zich!"

Remco Pijpers adviseert scholen goed na te denken over beleid rond dit onderwerp. "Leerlingen zijn enorm geholpen bij duidelijke richtlijnen." Pijpers illustreert het als volgt: "Het is net als een soort suikerpot waar je in blijft graaien als je niet leert je te beheersen. Volledige vrijheid geven kan best, maar dan moet je leerlingen óók leren om weerstand te bieden tegen digitale verleidingen."

Zowel Bruggenkamp als Palsrok sluiten zich daarbij aan. Beide docenten hanteren duidelijke en heldere regels rond het gebruik van mobiele telefoons in hun lessen. Duidelijkheid is uiteindelijk het belangrijkste, concludeert Pijpers.

5 tips voor een duidelijk telefoonbeleid in de klas:

  1. Maak het gebruik van mobiele telefoons bespreekbaar.
  2. Benoem de gevaren en de kansen en spreek af hoe je hiermee omgaat.
  3. Bied helderheid en structuur, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
  4. Uitzonderingen mogen, maar benoem duidelijk dat het om uitzonderingen gaat.
  5. Een beleid is niet in één dag ingevoerd, zorg voor herhaling.

Downloads

Deel Mobiele telefoon in de klas… hoe houd je de regie?

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug