Wat is er zo nieuw of anders aan IoT ten opzichte van de internettechnologie die wij kennen ?

Van Wetering: "Een van de belangrijkste kenmerken van IoT is dat fysieke objecten en de virtuele wereld samenkomen. The Internet of Things verwijst naar een situatie waarbij we niet alleen computers desktops, tablets en smartphones via internet verbinden, maar ook objecten, mensen en zelfs dieren. IoT is daarmee een doorontwikkeling van het internet. We verbinden alledaagse voorwerpen met het netwerk en de voorwerpen wisselen vervolgens gegevens, data, uit met internet. Eigenlijk is het gewoon een uitbreiding van het internet dat wij kennen.

"Bij IoT zijn dus niet alleen mensen online maar ook dingen. Denk aan machines, garages, auto's, een oven, een wasmachine of een koelkast. Deze apparaten zijn uitgerust met slimme sensoren waarmee zij zelf data genereren en soms zelfs automatisch beslissingen nemen. Het ding kan meer en wordt soms zelfsturend en zelflerend."

We horen al jaren over de koelkast die de lade met bier kouder zet wanneer je op weg bent naar huis, maar is het al zo ver dat dingen meer doen uit zichzelf?

"Jazeker, denk maar aan toepassingen in en om het huis:

Bestaat er dan ook al een slimme school?

"Je kunt jezelf uitrusten met sensoren, maar dat geldt ook voor het schoolgebouw, iets in de lespraktijk of iets anders in de omgeving. Internet of Things vergroot de mogelijkheid om gegevens te verzamelen. Daarna bekijk je voorzichtig wat je uit die gegevens haalt, wat bruikbaar en relevant is voor de leersituatie of de onderwijspraktijk. En ja, er wordt zeker al nagedacht over IoT-toepassingen in het onderwijs. De nadruk ligt op het in meer detail volgen van het leerproces om met die gegevens leerlingen beter te begeleiden. Het is een duidelijke trend; data verzamelen, analyseren en daarmee meer efficiëntie of effectiviteit behalen. De schaal en de breedte van de toepassingen van IoT is heel groot. Er kan al heel veel....

"Een persoonlijke leeromgeving en een gepersonaliseerd aanbod zijn technisch gezien al mogelijk. Een voorbeeld: het volgen en vastleggen van de handelingen van een mbo-leerling met een machine. De informatie die dat oplevert, kan de docent gebruiken bij de begeleiding van de leerling. De docent kan niet persoonlijk bij iedereen meekijken, maar op deze manier wél gerichte feedback geven. Door slimme data-analyse zou zelfs de machine feedback kunnen geven aan de leerling.

"Daarnaast is een aantal scholen heel actief met het bedenken en maken van IoT-toepassingen. Dat zien we in het makeronderwijs; waarin leerlingen oefenen in digitale vaardigheden en experimenteren met IoT technologie, zoals met littleBits en Arduino.

"Maar de meest concrete kansen en mogelijkheden, hebben vooral betrekking op het domein van de bestuurder of schoolleider; in de bedrijfsvoering. Denk aan de klimaatbeheersing in het schoolgebouw. Het is bekend dat een beter klimaat de prestaties van leerlingen kan verhogen. Het bestuur kan hierin verbetering aanbrengen door automatisch de juiste data te verzamelen over temperatuur en luchtvochtigheid. Verder kan een bestuur inzetten op energiebesparing door machines duurzamer af te stellen of deze actiever te onderhouden, bijvoorbeeld om de uitvaltijd te verminderen. Verder kunnen sensoren helpen door actief de benutting van ruimtes te volgen, zodat het bestuur deze kan verbeteren."

De leraar kan niet persoonlijk bij iedereen meekijken, maar door slimme data-analyse wél gerichte feedback geven. © Dirk-Jan Visser

Wat kan het onderwijs verwachten van Kennisnet op het thema IoT?

"Marktpartijen als KPN, Cisco en andere high-tech-bedrijven investeren in deze IoT-toepassingen. Ze bieden informatie en technologie aan en een ronkend perspectief, maar bedrijven hebben natuurlijk wel belangen.

"Als deze trend zich verder ontwikkelt richting onderwijs dwingt dat je natuurlijk ook om oog te hebben voor veiligheid en privacy. Dat is overigens niet anders dan bij het inzetten van laptops of tablets in de lespraktijk. Een schoolbestuur doet er verstandig aan om altijd na te denken over de voor- en nadelen van technologie en zich bijvoorbeeld af te vragen wie welke toestemming nodig heeft om welke data in te mogen zien voor hun begeleidende taken. Wij willen de scholen voorzien van onafhankelijke informatie over IoT. Wat is er nu gaande? Welke kansen en mogelijkheden zijn er? En dit goed uitleggen met voorbeelden."

Ben je in het onderwijs al bezig met IoT-toepassingen? Wij zijn benieuwd, laat het ons weten via m.vanwetering@kennisnet.nl.

Beluister de Kennisnet podcast over Internet of Things

Meer weten over toepassingsmogelijkheden voor Internet of Things in het onderwijs? In deze podcast spreekt Michael van Wetering daarover met Hans Pronk, ict-expert en zelfstandig adviseur met ruime ervaring in het onderwijs.

Beluister hieronder de podcast of abonneer je via iTunes op de podcasts van Kennisnet.

Downloads

Deel Michael van Wetering over Internet of Things in het onderwijs

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug