Hoe ben je met maker in aanraking gekomen?

"Van huis uit ben ik programmeur, maar ik heb altijd al willen laten zien dat programmeren ook over de echte wereld gaat, dat het meer is dan 'wat nerds doen in een hoekje achter hun scherm'. Een verhaal kun je uiten met pen of penseel, maar ook met code. Ik ben gefascineerd door de samenkomst van 'atoms' en 'bits'.

Een mooi voorbeeld is de 3D-printer. Je voert digitaal een ontwerp in en er komt iets tastbaars uit de machine rollen. De afgelopen jaren wordt de term 'maker' steeds meer gebruikt voor het ontdekkend leren op deze grensgebieden. Mijn manier van werken met studenten sluit hier heel goed bij aan."

Docent Pieter van Klaveren houdt zich op SintLucas in Eindhoven intensief bezig met makeronderwijs © Rodney Kersten

Waarom vind je het belangrijk om 'makeronderwijs' in te zetten?

"Vroeger was het heel moeilijk om een interface te maken voor je computer. Dan moest je gaan etsen en solderen, dat deed je niet zomaar eventjes. Door nieuwe technieken kan tegenwoordig zelfs een kind ermee aan de slag. Waar mensen vroeger niks wilden weten van techniek, er misschien zelfs een beetje bang voor waren, gaan ze nu weer vragen stellen.

Ze willen begrijpen hoe het werkt omdat ze er zelf mee bezig zijn. Precies dat wil ik bij mijn studenten ook bereiken. Ik wil mijn studenten de technofobie afleren en ze laten zien hoeveel moois je kunt doen als je alle beschikbare 'tools' durft in te zetten."

Hoe pak je het aan?

"Ik gooi een berg afval neer: zilverfolie, karton, schoonmaaksponsjes. Daarbij zet ik Makey Makey-sets in. Dat zijn printplaatjes die je aan je computer koppelt en zelf kunt programmeren. De plaatjes koppel je vervolgens weer met kabeltjes aan objecten uit de dagelijkse wereld. Dat kan van alles zijn: mandarijnen, verf, klei, zolang het maar elektriciteit geleidt.

Die mandarijn, verf of klei wordt vervolgens een knop. Door het aan te raken, sluit je het elektriciteitscircuit. Mensen verzinnen de mooiste dingen met Makey Makey, zoals trappen die muziek maken als je erop loopt, of een bord vol letters uit vermicelli waarmee je in een tekstverwerkingsprogramma als Word kunt typen.

Als alles klaarligt, zeg ik tegen de studenten: wat jullie nu gaan maken mag geen betekenis hebben, geen doel. Eerst wachten ze af. Weten niet wat ze moeten. En dan zie je ineens dat ze gaan durven. De schuursponsjes worden schakelaars, mensen worden de onderdelen van een drumstel en ineens zijn we beland in snelheidsspelletjes met kleurvlakken. Een volgende les kan weer heel anders zijn, dat is nu juist het mooie."

SintLucas is een vakschool met veel creatief-technische opleidingen. Is makeronderwijs dan niet wat dubbelop?

Met veel technieken en materialen komen onze studenten inderdaad al in aanraking. Het verschil zit hem erin dat 'makeronderwijs' zich niet richt op een bepaald doel of een bepaalde uitkomst. Het gaat over het ontdekkend leren, het zoeken naar wat er allemaal mogelijk is. Die insteek vind je minder snel in het gewone onderwijs, terwijl het wel heel belangrijk is.

Welke vaardigheden train je met maker?

"Met maakonderwijs leer je studenten vooral een open houding aan. Je laat ze zien dat er niet zoiets is als een 'gouden hamer': één soort gereedschap dat alles oplost. Voor elk project bepaal jij zelf wat je wilt gebruiken. Dat stimuleert de creativiteit enorm. Daarnaast helpt makeronderwijs studenten ook om conceptueel te denken.

Op het mbo wordt te snel gezegd dat dat voor onze studenten niet is weggelegd. Er is een grens, natuurlijk. Maar voor het overgrote deel bepalen wij als docenten de beperkingen bij de studenten. Als wij er al vanuit gaan dat ze iets niet kunnen, dan gaan ze het nooit doen.

Ik zie tijdens het maken hele mooie concepten ontstaan. Zo is er een student bezig met software die muziek kan interpreteren. Als je er samen over gaat nadenken wat dat allemaal kan betekenen voor het programmeren van games, dan kom je al heel snel op een conceptueel niveau terecht. En de studenten vinden het razend interessant, want het gaat over iets wat zij hebben gemaakt."

Deel 'Met makeronderwijs breng je werelden bij elkaar'

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug