Met welk idee is MediaMasters opgezet? 

“We hebben MediaMasters 9 jaar geleden opgezet om te bereiken dat elke leerling de school verlaat met basiskennis over mediawijsheid. Het belangrijkste is dat het spel het thema mediawijsheid op de kaart zet. Het maakt het onderwerp ‘Hoe ga je om met media?’ bespreekbaar in de klas. En dat is beslist niet vanzelfsprekend! 

“Mediawijsheid zit niet in het curriculum. Dat betekent dat leerlingen afhankelijk zijn van het enthousiasme van een leraar om er les over te krijgen. Door het enorme aanbod aan lesmateriaal is het voor leraren lastig om materiaal te selecteren dat goed aansluit op het lesprogramma.  

“We merken ook dat er bij veel leraren schroom is om te praten over media. Door MediaMasters wordt dat weggenomen en komt het gesprek wél op gang. En vanuit de klas dringt het door tot in de lerarenkamer en het management. Dit maakt dat scholen zich steeds bewuster zijn van mediagerelateerde problematiek en bereid zijn daarop hun beleid aan te passen.

“Met MediaMasters wilden we met een leuke, spannende landelijke competitie ervoor zorgen dat veel meer leraren enthousiast werden over het thema mediawijsheid en dat élke leerling een MediaMasters-diploma kan halen. Leraren kunnen makkelijk aan de slag met het spel en krijgen handige doorverwijzingen naar aanbieders met verdiepend aanbod, waarmee ze zelf verder kunnen in de klas.”

Vier leerlingen kijken op een iPad en tikken het scherm aan
200.000 leerlingen uit het po, vo en so komen via het spel MediaMasters op een leuke, spannende manier in aanraking met mediawijsheid © iStock

Hoe werken leerlingen via het spel aan mediawijsheid?

“We zorgen er bij elke editie voor dat de belangrijkste aspecten van mediawijsheid voorbij komen: veilig internetten, zelf media maken, denken als een computer, nepnieuws en reclame herkennen, bronnen checken, et cetera. 

“Met de verhaallijn proberen we in te spelen op een actueel en spannend thema. Zo hadden we edities waarbij nepnieuws centraal stond, eentje met robots en een met hackers.

“Op dit moment doen 200.000 leerlingen, voornamelijk uit groep 7 en 8 en het speciaal onderwijs, mee aan MediaMasters. Al deze leerlingen besteden er flink wat tijd aan: het spelen in de klas duurt zo’n uur per dag, met in totaal 5 speeldagen. Thuis spelen leerlingen vaak nog door. 

“Dit laat zien dat MediaMasters voorziet in een duidelijke behoefte aan mediawijsheid in de klas. Het is daarom erg goed dat het thema als onderdeel van digitale geletterdheid opgenomen wordt in het curriculum.”

Kunnen scholen MediaMasters gebruiken als opstap naar een integratie van digitale geletterdheid in het curriculum? 

“Zeker, inhoudelijk leent mediawijsheid zich goed als opstapje naar digitale geletterdheid, omdat het er onderdeel van is. Het overlapt met de drie onderdelen van digitale geletterdheid: computational thinking, informatievaardigheden en ict-basisvaardigheden. Als je uitgaat van de leefwereld van leerlingen, heb je het bij digitale geletterdheid al snel over mediagerelateerde toepassingen. Dat is voor leerlingen heel dichtbij en concreet. 

“We hebben in al die jaren het thema mediawijsheid nooit strikt kunnen afbakenen. We hebben het daarom wat breder genomen en er relatief veel digitale geletterdheid in verwerkt. Zo zit er in het spel veel over veilig internetten, coderen en maakonderwijs. De link naar digitale geletterdheid is al aanwezig en kan heel natuurlijk worden gebruikt.

“Belangrijk hierbij is dat MediaMasters een opstapje is; een kennismaking met mediawijsheid en digitale geletterdheid. Het vormt een startpunt en is niet het einde. Dit is helaas niet altijd duidelijk voor scholen. Sommigen denken dat ze ‘klaar’ zijn na een weekje MediaMasters.”

Hoe ziet u de rol van MediaMasters in de toekomst, nu opname van digitale geletterdheid aanstaande lijkt te zijn? 

“Helaas duurt het nog even voordat digitale geletterdheid geïntegreerd is in het onderwijs. Tot die tijd blijft MediaMasters dat hoognodige opstapje naar mediawijsheid en digitale geletterdheid. 

“De komende jaren zullen we MediaMasters steeds meer doorontwikkelen naar inspiratie voor leraren en als wegwijzer naar goed lesaanbod. Naar verwachting zullen educatieve uitgeverijen en bibliotheken daarin een steeds belangrijkere positie innemen.

“Naarmate de tijd vordert zal digitale geletterdheid steeds verder geïntegreerd raken in het onderwijs en is MediaMasters niet meer nodig. Eerlijk gezegd kijken we uit naar dat moment, want dan hebben we ons doel bereikt! Alhoewel, als je het nu zou vragen aan leerlingen die MediaMasters spelen, zullen zij dit wel heel jammer vinden!”

Deel 'MediaMasters is een opstap naar digitale geletterdheid in het curriculum'

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • E-mail
  • Terug