Op het dashboard van MediaMasters verschijnt Selma: 'Help jij mij met de digitale klantenkaart voor de supermarkt van mijn vader?' 4 kinderen skypen haar direct over een kortingsactie op radijsjes. Voor een massamailing installeren ze een gratis programmaatje waar een virus in blijkt te zitten. Hoe bestrijd je zo'n virus eigenlijk? Wie het antwoord weet, krijgt punten en mag verder naar de volgende vraag: wat is een veilig wachtwoord?

Dit is een van de onderdelen van MediaMasters, de jaarlijkse projectweek van Mediawijzer.net, waaraan meer dan 2000 basisscholen meedoen. Het bestaat uit een interactieve game die leerlingen uit groep 7 en 8 een week lang uitdaagt om aan de slag te gaan met mediawijsheid. Aan het eind behalen ze de titel MediaMaster.

Een leraar speelt met zijn klas het spel MediaMasters, waarmee scholen aan de slag kunnen met mediawijsheid © MediaMasters

Gejuich in de klas over deelname aan MediaMasters

"De kinderen zijn erop gebrand de vragen goed te beantwoorden. Er ontstaat altijd een spannende strijd tussen de groepen," vertelt Mariska Koerts, docente op basisschool Piet Hein in Amsterdam, tevens ict-coördinator en mediacoach.

Naast het beantwoorden van quizvragen, moeten de leerlingen samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en hun eigen gedrag onder de loep nemen. Koerts: "Toen ik ze vertelde dat we weer zouden meedoen aan MediaMasters, brak er gejuich uit in de klas. Het zit erg leuk in elkaar. Daardoor gaan ze zelf actief aan de slag. Ook buiten school, bijvoorbeeld met de thuisquiz samen met hun ouders."

MediaMasters is voor Koerts een aanleiding om bezig te zijn met mediawijsheid in de klas: "Het project zorgt voor een groter bewustzijn over mediawijsheid en geeft een basis om er de rest van het jaar mee bezig te blijven. Dan pak ik in een latere les bijvoorbeeld weer de vraag op hoe je een veilig wachtwoord maakt."

Het hele jaar aan de slag met mediawijsheid

Uit een evaluatie van voorgaande jaren bleek dat veel leraren behoefte hadden aan meer dan één projectweek. Daarom heeft Mediawijzer.net  MediaMasters Club opgericht, waar het hele jaar extra opdrachten en missies op het gebied van mediawijsheid te vinden zijn voor leraren en hun klas.

Leerlingen worden bewust en kritisch van MediaMasters

Ook Judith Meijer, lerares en mediacoach op basisschool Panta Rhei in Zeewolde, is enthousiast. Deze school won in 2015 de finale, die aan het eind van de Week van de Mediawijsheid plaatsvindt. "De leerlingen worden er heel bewust en kritisch van. Vorig jaar verscheen er bijvoorbeeld een pop-up in beeld, die twintig punten beloofde als je erop klikte. 'Nee juf, niet op klikken, ze nemen je in de maling,' riepen de leerlingen."

Ik vind het vooral leuk dat ze een eigen draai kunnen geven aan de opdrachten en zelf beslissingen nemen", zegt Meijer. Haar leerlingen zijn weer even fanatiek als vorig jaar en dat komt volgens haar vooral doordat het project goed aansluit op de belevingswereld van leerlingen: "De figuren die erin voorkomen, kan je bijvoorbeeld ook volgen op Instagram. Dat vinden ze fantastisch."

'Tijdsinvestering MediaMasters valt erg mee'

Sommige scholen doen niet mee vanwege tijdsgebrek, maar Koerts vindt de tijdsinvestering erg meevallen: "Ik besteed er in de week van MediaMasters per dag zo'n 45 tot 60 minuten aan. Daar schuif je wel andere lessen voor op, maar wij vinden dit onderwerp erg belangrijk.

We gaan er vaak van uit dat kinderen allerlei dingen wel weten, maar in de praktijk klopt dat niet altijd. Bijvoorbeeld dat een bericht of een profiel op internet ook nep kan zijn. Bij MediaMasters leren kinderen hoe ze daarmee omgaan."

"Daarnaast is het project heel gebruiksvriendelijk. Je hoeft als leraar alleen de eerste keer even de handleiding door te nemen, maar nadat je bent ingelogd, wijst alles zich vanzelf. Oók voor de leerlingen", zegt Koerts.

MediaMasters levert meer op dan het kost qua tijd

Volgens Meijer levert deelname de school meer op dan dat het kost qua tijd, want de leerlingen doen allerlei vaardigheden op: "Ze kregen de opdracht om een filmpje te maken over kinderrechten. Daar komt taal bij kijken voor het verhaal, samenwerken, mediawijsheid bij het nadenken over de doelgroep. En sociale vaardigheden, want ze kregen even ruzie."

MediaMasters sluit volgens haar goed aan op het Nationaal Mediapaspoort dat ze voor groep 1 tot en met 6 inzetten. "Zo is mediawijsheid volledig in het werkplan van de school opgenomen."

Meijer vond dat ze deze editie andere scholen ook een kans moesten geven, na de winst van 2015. "Maar daar waren mijn leerlingen erg verontwaardigd over. Die willen gewoon weer winnen!"

Je kunt ook met mediawijsheid aan de slag met deze publicaties en hulpmiddelen van Kennisnet.

Marianne Eggink is freelance journalist.

Deel MediaMasters: goede basis om aan de slag te gaan met mediawijsheid

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug