Het onderzoek bestaat uit een analyse van 150 scripties over ict in het onderwijs en is uitgevoerd door de Eindhoven School of Education van de TU Eindhoven. Het geeft inzicht in de kennis die aankomende leraren voor po, vo en mbo tijdens hun opleiding verzamelen en ontwikkelen over de inzet van ict in onderwijs.

Leraren in opleiding zien op de scholen waar ze stagelopen vaak weinig deskundig computergebruik
Leraren in opleiding zien op de scholen waar ze stagelopen vaak weinig deskundig computergebruik © Cynthia Boll/Hollandse Hoogte

Tegelijkertijd geven de scripties inzicht in de manier waarop lerarenopleidingen hun studenten voorbereiden op het leraarschap en de inzet van ict.

Vooral leuk

Zo ervaren studenten tijdens hun stages dat computers op scholen vooral worden gebruikt omdat dat volgens leraren leuk is voor de leerlingen, of omdat ze het handig vinden voor het zoeken naar of presenteren van informatie.

Aankomende leraren komen daardoor in hun opleiding maar weinig in aanraking met voorbeelden waarin ze leren voor welke lessen en bij welke leerlingen computertoepassingen wel en niet werken.

Het onderzoek is gepresenteerd tijdens de Onderzoeksconferentie 2016 van Kennisnet en het NRO, door onderzoeker Antoine van den Beemt.

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) staat bekend als pabo waar wél aandacht wordt besteed aan ict-bekwaamheid. Lees hoe opleiders van het iXperium in Nijmegen dat aanpakken.

Downloads

Deel Leraren in opleiding weten onvoldoende over ict en onderwijs

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug