Het beschavingsspel is een experiment van leraren Bart van den Bosch (53) en Michiel Jehee (47). Doel van het spel is om kinderen te leren hoe zij door onderzoek zelf hun vragen kunnen beantwoorden. "Het is een experiment dat we dit jaar voor het eerst doen. Het resultaat is overweldigend. Het heeft zo veel raakvlakken en samenhang met alle schoolvakken, maar ook met burgerschapskunde en mensenkennis."

Leerlingen ontwikkelen eigen samenleving met beschavingsspel Met een experimenteel beschavingsspel bedenken leerlingen van groep 8 van de Amsterdamse Nicolaas Maesschool hun eigen samenleving. Het beschavingsspel is een experiment van leraren Bart van den Bosch (53) en Michiel Jehee (47).
Op het blog van meester Bart van den Bosch vinden de leerlingen de onderzoeksvragen, prezi's en antwoorden van elkaars presentaties © Bart van den Bosch / kidblog.org

De werking van het beschavingsspel

Het beschavingsspel wordt door de docent ingeleid met een verhaal. Stel, je wordt met vijf of zes personen in een raket naar een andere planeet gelanceerd. Hoe kom je daar terecht? Hoe overleef je? Op basis van vragen van de docent en vragen die kinderen zelf bedenken, ontwikkelen leerlingen hun nieuwe beschaving met dorpen, steden en infrastructuur. Ze gaan zo veel mogelijk zelf op onderzoek uit om de vragen te beantwoorden.

Extra kaartjes

Elke twee weken introduceren docenten een nieuw thema. Bijvoorbeeld: gereedschap, landbouw, godsdienst, het schrift en ziekte en gezondheid. Groepjes die een goede oplossing bedenken, winnen kaartjes waarmee ze bijvoorbeeld voedsel kopen, hun land groter maken of meer landbouwgrond krijgen. Een beetje zoals bij het spel Kolonisten van Catan dus.

Het tweewekelijkse thema sluiten de leerlingen af met een prezi-presentatie voor de klas. Er zitten ook competitieve elementen in het spel. Wie als eerste een oplossing of een antwoord aandraagt, krijgt extra kaartjes.

Analyseren, evalueren en creëren

"Wij proberen vragen van leerlingen te herformuleren zodat het onderzoeksvragen worden", vertelt Michiel. Traditioneel komen in het onderwijs vooral de vaardigheden onthouden, begrijpen en toepassen voor. "Wij willen meer de kant op van analyseren, evalueren en creëren", zegt Bart. De leraren willen ook zo veel mogelijk talenten van de kinderen aanboren door op verschillende niveaus vragen aan te bieden, naast verbaal linguïstisch, ook visueel-ruimtelijk, muzikaal of door samen te werken.

Het resultaat: zeer enthousiaste kinderen

Het resultaat van het spel: zeer enthousiaste kinderen, die ook thuis nog bezig zijn met de vraag hoe zij hun land het best kunnen ontwikkelen. Kinderen zijn zo enthousiast dat ze zelf steeds nieuwe dingen bedenken, zoals een eigen schrift, een eigen vlag voor hun land of feesten voor hun religie.

Kinderen leren tijdens het beschavingsspel ook samenwerken, hoewel dat niet altijd van een leien dakje gaat. Ook leren ze oplossingen bedenken voor problemen. Ze zien na verloop van tijd de meerwaarde van een goede organisatie. Doordat verschillende talenten van de kinderen worden aangeboord, zien de leraren bovendien veel meer van de kinderen. Bart: "Ook de kinderen groeien die cognitief niet zo goed mee kunnen komen."

Scala aan ict-vaardigheden

Het beschavingsspel draagt ook bij aan de mediawijsheid van kinderen, want het hele scala aan ict-vaardigheden komt aan bod. Centraal staat de website kidblog.org, waar leerlingen met elkaar en de docent communiceren. De onderzoeksvragen en prezi's staan erop, inclusief vragen en antwoorden van elkaars presentaties.

Informatie en beeldmateriaal zoeken de kinderen op internet, maar ook door de straat op te gaan, te bellen, te experimenteren en door dingen te maken. Voor filmpjes of foto's die zij in de prezi's zetten, gebruiken ze hun smartphones of tablets. Ook buiten school skypen of chatten kinderen vaak nog over de opdrachten of hun presentaties. 

Op 2 april 2015 hebben van den Bosch en Jehee het spel ook gepresenteerd tijdens de conferentie 'Online content voor kinderen', die gehouden is voorafgaand aan de uitreiking van de Kinder Media Awards.

Deel Leerlingen ontwikkelen eigen samenleving met beschavingsspel

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug