In hun jaarlijkse conferenties voor ontwikkelaars doen Microsoft, Google en Apple uit de doeken welke producten en diensten ze in het najaar zullen lanceren. Kennisnetexperts Olaf de Groot, Wietse van Bruggen en Michael van Wetering onderzoeken deze plannen kritisch en schetsen in de podcast de kansen die deze plannen bieden voor persoonlijker onderwijs. Ook bespreken ze de bedreigingen van een mogelijk onbeheersbare kunstmatige intelligentie voor onze maatschappij.

Machine learning: praten met bots?

Verder gaan ze in op de vraag wat 'machine learning' kan betekenen voor het onderwijs. Bij machine learning ontwikkelt een computersysteem zichzelf op basis van analyses van data. De experts van Kennisnet bespreken de insteek uit het Kennisnet trendrapport; het technologiekompas voor het onderwijs, waarin je kunt lezen welke technologie de komende 5 jaar impact zal hebben op het onderwijs. Ze gaan in op de betekenis van de ontwikkeling van machine learning voor leermiddelen.

Daarnaast signaleren ze een nieuwe toepassing van kunstmatige intelligentie bij alle marktpartijen: de inzet van bots: computergestuurde gesprekspartners, die in een chat of 'messaging app' 'luisteren' naar onze vraag of bestelling. Het doel is om met deze bots de drempel te verlagen om bijvoorbeeld een verzekering af te sluiten of een schade te melden. Toepassing van deze technologie in begeleid, adaptief leren liggen volgens de experts voor de hand, hoewel ze de eerste aankondigingen hiervan nog niet gezien hebben.

Virtual en augmented reality nog in de hype-fase?

In een eerdere podcast over virtual reality gaven de experts van Kennisnet een uitgebreide bespiegeling op deze technologie. Ook na recente aankondigingen van technologiebedrijven over virtual reality en augmented reality (AR) blijft hun conclusie overeind: er wordt weliswaar veel geïnvesteerd in en gesproken over VR en AR. Maar het zal nog wel even duren voor er leermateriaal en betaalbare apparatuur zijn waarmee deze technologie daadwerkelijk kan worden toegepast in het onderwijs.

Het gaat volgens Kennisnetexperts nog wel even duren voor virtual reality echt wordt toegepast in het onderwijs © Frank Muller/Hollandse Hoogte

Bouwblokken voor de persoonlijke leeromgeving

In het Kennisnet trendrapport wordt een online leeromgeving geschetst, die ondersteunt bij het vormgeven van onderwijs dat aansluit op de persoonlijke behoeften en wensen van leerlingen.

Volgens de experts van Kennisnet wekken recente aankondigingen over Google Classroom de indruk dat de bouwblokken voor zo’n leeromgeving zich snel ontwikkelen. Het organiseren, volgen en reflecteren op leerroutes wordt steeds beter ondersteund. De experts verwachten combinaties of zelfs integraties met 'mobile device management'; een ontwikkeling die het mogelijk maakt om het gebruik van persoonlijke devices in de klas beheersbaar vorm te geven.

Beluister de Kennisnet podcast of abonneer je via iTunes en ontvang nieuwe afleveringen automatisch op je telefoon of tablet.

Deel Kunstmatige intelligentie en virtual reality: wat is de impact op het onderwijs?

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug