"De meeste kleuters gaan vooruit in ontluikende geletterdheid, wat je ook doet," is de stelling van Bus. Tegelijkertijd blijkt een grote groep - een derde van de kinderen - gevoelig te zijn voor de manier waarop je het leren begeleidt en aanbiedt. De grote groep kinderen die dit betreft, blijkt drager van een dopamine-gerelateerd genetisch kenmerk. 

Digitale boeken zijn voor een aanzienlijk deel van de kinderen effectiever dan gewoon voorlezen © Richard Brocken/ Hollandse Hoogte

Ontluikende geletterdheid

"Uit de literatuur blijkt dat een specifiek gen een indicator is voor deze gevoeligheid, " zegt Bus. Het gaat om het D4-gen (de lange variant) dat verantwoordelijk is voor een efficiënte dopaminehuishouding. "Dopamine speelt een belangrijke rol bij leren. Je hebt het nodig om je aandacht langere tijd bij een activiteit te kunnen houden. We vermoeden dat dragers van dit gen sneller afgeleid zijn en dat digitale prentenboeken hun aandacht kunnen vasthouden."

Zeker is dat digitale prentenboeken een positief effect hebben op de onluikende geletterdheid van deze kinderen.

Bus onderzocht samen met anderen het effect van digitale leermiddelen bij kleuters. "We begrijpen steeds beter wat de digitale boeken effectief maakt en wat nog beter kan. Zeker is dat digitale prentenboeken, mits goed vormgegeven, een stimulans zijn voor de ontluikende geletterdheid van een grote groep kleuters."

Pleitbezorger digitale prentenboeken

Bus is daarom groot pleitbezorger van de inzet van digitale prentenboeken. "Ik zou het toejuichen als de boeken onderdeel werden van de dagelijkse routine in kleuterklassen. Sterker nog: je mag interventiegevoelige kleuters de boeken niet onthouden. " 

Eenvoudig in gebruik

Digitale prentenboeken zijn eenvoudig in gebruik. Bus: "Je gaat naar een platform waar boeken te vinden zijn. Daar log je in en het kind kan aan de slag. Als leerkracht heb je er geen omkijken naar." Toch zijn er nog niet zo veel basisscholen die de digitale prentenboeken inzetten. Hoe kan dat?

"Dat verbaast mij ook," zegt Bus. "Het lijkt zo simpel, maar kennelijk is het toch heel lastig om de boeken op te nemen in de dagelijkse routines in de kleuterklas." Aan het gebruik van digitale prentenboeken zijn - net zoals aan andere leermiddelen -kosten verbonden. "Maar de boeken zijn de investering dubbel en dwars waard.

Onderzoeksconferentie 2017

Jeanet Bus was spreker op de Onderzoeksconferentie van Kennisnet waar zij dit onderwerp verder toelichtte.  

Deel "Kleuters hebben baat bij digitale prentenboeken"

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug