Administratieve processen worden verder geautomatiseerd en adaptieve leermiddelen nemen nu al onderwijstaken over. Wat betekent dat voor de taakverdeling tussen leraar en digitale hulpmiddelen? Hoe kun je met technologie het onderwijsproces zelf verbeteren? En wat betekent dat voor de rol van leraren en de onderwijsorganisatie? Op dit soort complexe vragen gaat het nieuwe Technologiekompas in.

In dit tweejaarlijkse trendrapport kijken we vooruit aan de hand van twee toekomstschetsen: maatwerk op individueel niveau en maatwerk op leerrouteniveau met behulp van kunstmatige intelligentie. 

Maatwerk is een langgekoesterde ambitie van het onderwijs. Het vormt daarmee de perfecte paraplu waaronder we de relevante technologieën kunnen schalen die invloed hebben op het onderwijs van de toekomst.

Tips en adviezen voor bestuurders en schoolleiders

Kennisnet wil bestuurders en schoolleiders laten zien welke technologieën belangrijk kunnen zijn bij het realiseren van hun onderwijsvisie. Dit betekent dat je eerder op de hoogte bent van trends en ontwikkelingen en dus ook eerder van nieuwe kennis profiteert. Dat is ook onze taak: gids zijn in onderwijsland op het gebied van ict. 

Veel van de door ons besproken technologie is nog volop in ontwikkeling. Vertellen hoe het precies moet, kunnen we daarom niet. We laten wel zien wat de impact van technologie op een school kan zijn, geven tips en advies voor implementatie en gaan in op belangrijke randvoorwaarden zoals het borgen van privacy. Het rapport vormt daarmee een goede basis voor het gesprek tussen bestuurders, schoolleiders en ict-verantwoordelijken.

Wat is de impact van technologie op het onderwijs? Dat en meer hoor je op OnderwijsInzicht. Op dit onderwijscongres presenteert Kennisnet het Technologiekompas. © Anne Carolien Kohler / Kennisnet

Transformatie van het leerproces met maatwerktechnologie

In de eerste toekomstschets analyseren we de belangrijkste technologieën die je kunt inzetten om individueel maatwerk mogelijk te maken. Denk aan:

Ook gaat het om de meer ondersteunende technologieën als SaaS, mobile device management en cloud office, en onderliggende ict-infrastructuur. Welke impact hebben deze technologieën op het onderwijs op je school? En hoe kun je deze verandering op het onderwijs vormgeven en sturen?

Leven, leren en werken met kunstmatige intelligentie

In de tweede toekomstschets gaan we nog iets verder de toekomst in. We lichten toe hoe jouw school met onder meer virtual assistents, conversational UI, geïntegreerde dashboards, cognitieve services en learning analytics kan transformeren in een kunstmatig intelligente leeromgeving.

Een leeromgeving die altijd beschikbaar is, gerichte feedback per leerling geeft en die zelfstandig aanbevelingen voor vervolgstappen doet waardoor maatwerk op leerrouteniveau mogelijk is. En een leeromgeving die ruimte geeft voor meer aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. De impact hiervan op leerproces en onderwijsorganisatie is groot en vraagt onder meer een nieuwe rol van leraar, schoolleider, vaksecties en bestuurder. Hoe kun je je daar als school nu al op voorbereiden?

Meer weten? Meld je aan voor OnderwijsInzicht 2019

Wil je ook weten hoe je de belangrijkste technologische ontwikkelingen kan toepassen in jouw onderwijs? Meld je dan aan voor Onderwijsinzicht 2019. We zien je graag op 18 januari in Utrecht! 

Deel Kennisnet presenteert het nieuwe Technologiekompas op OnderwijsInzicht 2019

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug