Digiborden, apps en tablets: juf Linda Humme van de St. Nicolaasschool in Nieuwveen weet er alles van. Ze organiseert trainingen en 'inspiratiesessies' over deze onderwerpen, haar naam valt regelmatig op Kennisnet en ook het Jeugdjournaal en Leraar 24 weten haar te vinden. Ook viert Humme deze maand het feit dat zij 25 jaar voor de klas staat.

Juf Linda Humme: 'Veel oefenstof op digiborden is onder de maat'
Juf Linda Humme vertelt over ict op school in het Jeugdjournaal © NOS

Zelfgemaakte lessen in Office

Hummes belangstelling voor ict werd in 2002 gewekt door een hernia. "Ik zat een jaar thuis. En ik voelde me zó schuldig dat ik mijn klas in de steek moest laten, dat ik me ben gaan verdiepen in Office: Word, Excel en PowerPoint." 

Toen Humme eindelijk kon terugkeren op school had ze zelfgemaakte lessen voor leraren en leerlingen in Office bij zich, en een in Excel ontworpen digitaal rapport. "Rapporten van leerlingen werden destijds nog met een rekenmachine samengesteld. Dan moest je zelf per vak en per leerling gemiddelden gaan uitrekenen. Daar kun je om lachen, maar zo ging dat toen."

Digibord: schuiven, kikken, schrijven

Van het een kwam het ander, en al snel was Humme bovenschoolse ict-coach. Haar school was een van de eerste die een digibord aanschafte. "De dag dat het werd afgeleverd, ging ik pas om elf uur 's avonds naar huis. Ik was meteen verkocht." De grote kracht van een digibord is volgens Humme dat je erop kunt 'schuiven, klikken en schrijven'. "Tijdens de les ontstaat er op zo'n bord iets nieuws: iets dat jij samen met je leerlingen maakt. Bij een les over bijvoorbeeld breuken kun je samen een taart in verschillende stukken verdelen. En dat resultaat kun je opslaan, en later nog eens opnieuw bekijken."

Leerlingen samen laten werken

Een tweede voordeel van een digibord is dat je met verschillende groepen leerlingen tegelijk kunt werken. "Ik laat leerlingen bijvoorbeeld samen een oefening met de persoonsvorm maken. Bij het bord kunnen ze overleggen. Er is er altijd wel een leerling die de anderen eraan helpt herinneren dat je, om de persoonsvorm te vinden, de zin vragend moet maken. En ondertussen heb jij als leerkracht je handen vrij. Om te observeren, of om individuele leerlingen te helpen."

Uitgevers benutten mogelijkheden niet

Helaas weten veel educatieve uitgevers de mogelijkheden van het digibord nog niet te benutten, vindt Humme. "Het blijft vaak bij het vertonen van een filmpje of bij het projecteren van lesstof. Dan krijg je bijvoorbeeld in één keer een rijtje sommen op het bord te zien, met de uitkomst er achter. Zo kunnen kinderen zelf hun werk nakijken. Wat voor nut heeft dat? Anders dan dat je geen dertig antwoordboekjes meer nodig hebt?"

Educatieve content zelf maken

Echt goede educatieve content voor het digibord moet je als leraar - helaas - dus zelf maken. "De eerste reactie van leraren is altijd dat ze daar geen tijd voor hebben. Maar ze hebben ook tijd om dertig schriftjes na te kijken. En een goede oefening op je digibord, waarbij de kinderen elkaar helpen en corrigeren, levert je geen nakijkwerk op. Die tijd heb je dan vrij om een digibord-oefening voor je volgende les te ontwerpen."
Wel moet je je als leraar eerst goed in de mogelijkheden van het digibord verdiepen, en daar schort het volgens Humme nog wel eens aan. "Dat is een gemiste kans: het is net zoiets als een nieuwe auto kopen terwijl je geen rijbewijs hebt."

Onderwijs op maat 

Hetzelfde principe geldt volgens Humme voor tablets. "Ik maak me zorgen om het tabletgebruik in het onderwijs. Tablets kunnen een prima ondersteuning zijn, maar ik zie op veel scholen tablets liggen die niet of nauwelijks worden gebruikt. En ik zie ook scholen die vrijwel alleen maar met tablets werken, terwijl de leraren eigenlijk niet goed weten welke apps ze gebruiken."
Er zijn veel slechte apps op de markt, vindt Humme. "Bovendien is niet elke app geschikt voor elk kind. Beelddenkers hebben baat bij een woordenschat-app met plaatjes die het woord illustreren. Taalgerichte kinderen hebben meer aan omdraaikaartjes, waar tekst en betekenis elk op een eigen zijde staan. Zo kun je onderwijs op maat bieden."

Sleutel tot goed onderwijs

Kortom: je moet weten waar je mee bezig bent, en niet zomaar wat apps downloaden, vindt Humme. "Welke ict je ook gebruikt - digibord, tablets of apps - uiteindelijk ben jij als leerkracht de sleutel tot goed onderwijs. Verdiep je er dus in."

Rob Voorwinden is freelance journalist.

Deel Juf Linda Humme: 'Veel oefenstof op digiborden is onder de maat'

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug