In dit 18-minutendurende gesprek vertellen Hans van Vliet van Bladergroen en Olav van Doorn hoe PROFIJT ontwikkeld is voor het PrO (praktijkonderwijs) in samenwerking met elf praktijkscholen.

Hans van Vliet en Olav van Doorn
Olav van Doorn (links op de foto) en Hans van Vliet © Frans Schouwenburg

Het individuele karakter van het PrO wordt ondersteund met persoonlijke leerroutes. Is PROFIJT daarmee ook inzetbaar voor andere onderwijstypen?

Maatwerk in de praktijkschool

Hans vertelt hoe in de praktijkschool door leerlingen en leraren wordt gewerkt met het werk-, leer-, zorg- en volgsysteem. Leraren kunnen bijvoorbeeld eenvoudig zelf leermateriaal toevoegen aan de juiste leerdoelen binnen het in PROFIJT ingevoerde curriculum. Die aanvullende materialen kunnen ze vervolgens delen met collega leraren binnen maar ook buiten de school.

Leerlingen werken aan hun eigen leerdoelen, bouwen hun persoonlijke digitale portfolio op en kunnen dat in het systeem laten zien aan hun ouders. Olav vertelt hoe met PROFIJT verschillende curricula in diverse onderwijstypen kunnen worden ondersteund. Zijn team gaat dan in gesprek met het onderwijsteam van een instelling om te bepalen welke lesprogramma's en leerdoelen in PROFIJT worden aangeboden. Daarna kan elke leerling aan de slag met zijn individuele ontwikkelingsplan.

Beluister hier de podcast of abonneer je via iTunes op de podcasts van Kennisnet.

 

Deel Is praktijkonderwijs voorloper in maatwerk?

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug