Barendsen doceert en doet onderzoek aan twee universiteiten: de Open Universiteit in Heerlen en de Radboud Universiteit in Nijmegen. Aan de Open Universiteit houdt hij zich bezig met de vakdidactiek van informatica-onderwijs. In die hoedanigheid was hij voorzitter van de commissie die verantwoordelijk is voor de vernieuwing van het nieuwe eindexamenvak informatica. Aan de Radboud Universiteit is hij hoogleraar didactiek van de bèta-vakken. 

Barendsen: "De nadruk in het gesprek over digitale geletterdheid moet niet liggen op de technologie" © I-stock

Digitale geletterdheid is een combinatie van basisvaardigheden ict, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Computational thinking is het nadenken over de vraag hoe je problemen oplost met computers. Toch zorgt het begrip nog voor hoofdpijn bij veel leraren. Hoe kunnen zij hier mee omgaan?

"Met computational thinking beschrijf je eerst een probleem. Dit kan bijvoorbeeld een probleem zijn in een toepassingsgebied zoals aardrijkskunde of biologie. Vervolgens probeert de leerling dat probleem met de computer op te lossen, bijvoorbeeld door het in deelproblemen op te delen. Uiteindelijk vertaalt de leerling het gevonden probleem en bekijkt hij of het is opgelost of hij met nieuwe problemen aan de slag moet. Dat is in de kern computational thinking.

"Ik kan mij voorstellen dat het begrip computational thinking hoofdpijn oplevert. Vooral als je denkt dat je alles moet begrijpen wat er onder computational thinking wordt geschaard. Maak het gewoon niet te groot: je hoeft echt geen informaticus te zijn om er iets mee te doen. Het kunnen maken van een spreadsheet, deze vullen met data en het representeren van de bevindingen - ook dat is computational thinking."

In het debat over digitale vaardigheden lag de nadruk lange tijd op mediawijsheid. Die nadruk is verschoven naar computational thinking. Waar ligt dat aan?

"Informatica-onderwijs en het kunnen omgaan met digitale technologie was vooral interessant voor de specialisten met een technologisch profiel. Maar hoe meer technologie verweven raakte in onze beroepen, hoe groter het belang van computational thinking werd. Er is nu meer besef dat computational thinking belangrijk is om verder te komen in je vak. Met de komst van de computer is veel meer mogelijk, ook in de vakken op school. Wil je het maximale halen uit je vak, of het nou biologie is of aardrijkskunde, dan moet je met computational thinking aan de slag gaan."

Hoe groot is de invloed van ict-bedrijven op uw denken? Laat u zich door hen adviseren?

"Eerder andersom. Ik word door tal van bedrijven benaderd die hopen dat ik ze kan helpen hun product te laten slagen in het onderwijs. De insteek is vaak nog te technologisch; computational thinking is meer. Het gaat juist om de integratie in je vak. Het vertrekpunt is het vak, niet de technologie. Mijn advies voor die bedrijven is dan ook: heb meer oog voor de onderwijskundige kant."

Beluister de podcast

Benieuwd naar het hele verhaal van Barendsen over computational thinking en wat hij curriculum.nu adviseert? Beluister de podcast en abonneer u via Apple Podcasts, Spotify of uw favoriete podcast-app op de Kennisnet-podcast.

Deel In gesprek over computational thinking met Erik Barendsen

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • E-mail
  • Terug