Wat is je functie?

"Ik ben directeur van de Lorentzschool in Leiden, een basisschool met ongeveer 900 leerlingen. Naast mijn werkzaamheden als leidinggevende vind ik het leuk om nieuwe dingen te ontwikkelen met ict en geef ik af en toe lezingen op de pabo."

Een kaart van een landschap wordt op het zand geprojecteerd door een beamer © YouTube

Wat houdt jouw initiatief in?

"Het is een zandtafel met augmented-reality, waarbij een kaart van het landschap op het zand geprojecteerd wordt door een beamer. Een Xbox Kinect detecteert de bewegingen in de bak - als je er diep genoeg in graaft dan ontstaan er virtuele rivieren. De hoogte wordt aangegeven in kleuren en hoogtelijnen. Je kunt er zelfs een tsunami mee maken als je een kratermeer aanlegt en dan een doorbraak in de wand graaft." 

"Je haalt er de buitenwereld mee naar binnen, dat is heel leuk voor een vak als aardrijkskunde: bij het nadoen van een inpoldering of het nabouwen van het Panama-kanaal. Maar de tafel heeft ook potentie voor andere vakken zoals rekenen of taal: hoe diep moet een heipaal bij dit type grond?"

"Een docent kwam vorig schooljaar met een filmpje van iets vergelijkbaars en ik was meteen enthousiast. Ik besprak het met een betrokken en technisch aangelegde ouder en die maakte in de zomervakantie een prototype."

Wat is je achtergrond?

"Ik begon in het onderwijs in 1995 in Rotterdam-Zuid, als leerkracht in de onderbouw. In 2000 ging ik werken op de Teldersschool in Leiden en rolde vrij snel in de functie van directeur. Sinds 2012 ben ik directeur op de Lorentzschool." 

Wat drijft je?

"Het idee dat door goed onderwijs de leerlingen de gereedschappen, kennis en opvoeding krijgen om goed voorbereid het volwassen leven in te gaan. Dat gaat niet alleen over taal en rekenen, maar ook over creativiteit, samenwerken en hoe je in het leven staat."

Waar loop je tegenaan?

"Teveel ambitie en te weinig tijd. Dat merk ik ook bij docenten. Die hebben het heel druk en er wordt heel veel van ze verwacht. Daardoor is het met nieuwigheden altijd de vraag hoe belangrijk het is en hoe docenten het gemakkelijk en snel kunnen toepassen."

Wat zijn je gouden tips aan andere scholen?

"Denk in mogelijkheden - je hoeft niet altijd ver te zoeken als je iets nieuws wil, je kunt het vaak dichter bij huis vinden. Kijk om je heen, bijvoorbeeld naar ouders van leerlingen."

Wat zijn je favoriete tools?

"Ik ben heel positief over de LCD-schermen die we sinds vorig jaar in de klas gebruiken - we zijn afgestapt van beamers. Ik denk dat dit soort aanraakschermen de toekomst zijn en kinderen weten vanwege tablets en smartphones vaak al niet beter."

Wat is het mooiste resultaat dat je met je leerlingen bereikte?

"De eerste keer dat de kinderen de zandtafel uittestten waren ze direct onder de indruk: 'Wow, wat vet, dit is het gaafste dat ik ooit op school gedaan heb!'. Het was fantastisch om de verbazing op hun gezichten te zien en de nieuwsgierigheid in hoe de tafel werkt. En daarna hun ontdekking hoe de hoogtelijnen werken en hoe het water zijn weg door het landschap zoekt. Ik ben ervan overtuigd dat de stof beter blijft hangen als de leerlingen spelenderwijs leren." 

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

"We willen meer kunnen met de tafel, bijvoorbeeld er een virtuele dinosaurus in laten lopen. Maar ik ben ook de mogelijkheid aan het onderzoeken om met een virtualrealitybril op zelf door het landschap te kunnen lopen - dat blijkt te kunnen. Daarnaast hoop ik dat meer scholen de tafel aanschaffen zodat we een gemeenschap kunnen vormen die van elkaar kan leren en de tafel verder kan ontwikkelen." 

Geïnteresseerd in dit initiatief? Neem dan contact op met Henk Lardée: henk.lardee@lorentzschool.nl.

Marianne Eggink is freelance journalist.

Deel 'In de etalage...' Schooldirecteur Henk Lardée over zijn digitale zandtafel

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug