Voor veel scholen is het een uitdaging de onderwijsvisie te vertalen naar een ict-visie en die uit te voeren. Vaak is er al een onderwijsvisie, bijvoorbeeld: 'we willen in ons onderwijs de leerling centraal zetten' of 'we willen de talenten van ieder kind ontwikkelen'. Deze doelen zijn nog niet heel concreet, daarom is het belangrijk tussenstappen te formuleren.

Lerares stelt de leerling centraal met persoonlijke begeleiding bij het werken op de laptop
Het formuleren van tussenstappen helpt je het einddoel te behalen zoals bijvoorbeeld 'het centraal zetten van de leerling' © Etienne Oldeman

Tussenstappen formuleren

Om een onderwijsvisie en ict-visie uit te voeren, kan een school bijvoorbeeld de volgende tussenstappen formuleren:

Steeds verder concretiseren

Deze tussenstappen kun je steeds verder concretiseren. Gebruik hierbij het Vier in balans-model, dat rekening houdt met 4 facetten van ict in het onderwijs: visie, deskundigheid, inhoud en toepassing en infrastructuur.

Vanuit de onderwijsvisie kun je de andere 3 componenten van het Vier in balans-model bepalen:

Aandachtspunten

Bovengenoemde redeneringen zijn de beste manier om een vertaling te maken van onderwijsvisie naar ict-visie. De volgende aandachtspunten kunnen daarbij helpen:

Bekijk alle antwoorden op veelgestelde vragen

Dit is één van de artikelen in een reeks die Kennisnet tot stand brengt met de PO-Raad. Bekijk het overzicht van alle artikelen uit de serie 'Vraag & antwoord'.

Deel Hoe vertaal ik mijn onderwijsvisie naar een ict-visie?

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug