Steeds meer scholen willen programmeren opnemen in hun onderwijs. Zij doen daarom mee aan tijdelijke projecten zoals de jaarlijkse Codeweek. Ook zoeken ze naar manieren om programmeren structureel te implementeren. Op school in de lessen -ook in het bredere kader van computational thinking en digitale vaardigheden- én in de onderwijsvisie.
Programmeren maakt deel uit van computational thinking, dat is een van de vier digitale vaardigheden die samen digitale geletterdheid vormen. Onderstaande links zijn interessant voor wie meer wil weten over dit onderwerp.
- Waarom het belangrijk is je niet alleen te richten op programmeren lees je in het artikel: 'Programmeeronderwijs is toe aan de volgende stap'
- Meer informatie over digitale geletterdheid vind je in het artikel 'Werken aan digitale geletterdheid: van visie naar praktijk'
- Wil je meer weten over wat computational thinking precies is en hoe je het kan inzetten in de klas? Doe de online workshop over computational thinking
- Wil je weten hoe andere Nederlandse scholen computational thinking in hun onderwijs integreren? Lees het artikel 'Programmeeronderwijs is toe aan de volgende stap'
- Lees meer over 21e eeuwse vaardigheden in het artikel 'Alles wat je moet weten over 21e eeuwse vaardigheden'
Programmeren op school via een leerlijn
Door de grote hoeveelheid versnipperd lesmateriaal, projecten en activiteiten weten scholen vaak niet waar ze moeten beginnen met programmeren op school, of welk materiaal geschikt is. Daarom bracht Kennisnet in samenwerking met de PO-raad en het SLO een leerlijn programmeren uit, ontwikkeld door twee schoolbesturen uit het primair onderwijs. Bekijk de leerlijn 'Programmeren in het po' op Wikiwijs.nl.
De leerlijn 'Programmeren in het po':
- zorgt voor een gestructureerde inbedding van programmeren in bestaande vakken zoals taal en rekenen
- laat leerlingen kennismaken met programmeerbegrippen zoals algoritmes, patronen en variabelen
- bevat leerdoelen en laagdrempelige activiteiten voor in de klas
- is vrijwel geheel unplugged waardoor er geen apparatuur voor nodig is
- stimuleert ook werken aan andere 21e eeuwse vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken, problemen oplossen en creativiteit

Meer weten over de leerlijn
- Ervaringen van een van de ontwikkelaars van de leerlijn van de onderwijsgroep Fier kun je lezen in het artikel 'Leerlijn geeft houvast bij programmeren op school'
- meer over het doel en het ontstaan van de leerlijn vind je op de website van het SLO en de website van de PO-raad.
Op zoek naar lessen voor in de klas? Bekijk:
- de website van Codekinderen
- de website van LessonUp
- zes inspirerende filmpjes over programmeren bij Mediawijzer.net
- de programmeerwijzer van Mediawijzer.net