Els Booij, Wietse van Bruggen en Michael van Wetering, experts bij Kennisnet, houden zich onder andere bezig met het verkennen, analyseren en duiden van nieuwe technologietrends. Ze kijken vooral kritisch naar de toegevoegde waarde van technologie voor (de organisatie van) onderwijs. Op de SXSW Interactive conferentie bezochten zij sessies over het Internet of Things. Welke inzichten leverden dit op?

De mens als onderdeel van het Internet of Things

"Bij het Internet of Things denk je misschien aan mogelijkheden om via sensoren het licht te bedienen, of aan apparaten die energiegebruik in een gebouw optimaliseren. Als mens kun je ook onderdeel zijn van het Internet of Things: bijvoorbeeld door het dragen van een zogenaamde 'wearable', een stuk draagbare technologie op het lichaam", zegt Van Bruggen.

"Ook is het mogelijk om door middel van deze technologieën emoties te herkennen, feedback te geven aan de drager of software meer te personaliseren. Ook makers van onderwijsproducten oriënteren zich op het gebruik van emotieherkenning. Een spannend gebied waarin het ook van belang is om over ethische grenzen te praten."

Superpowers

'Wearables' kunnen ook gebruikt worden om veel informatie te geven. Booij bezocht een sessie waarin andere toepassingen van 'wearables' gepresenteerd werden. "Deze wearables kunnen je als het ware superpowers geven. Middels Google Glass kunnen brandweermannen bijvoorbeeld informatie ontvangen van een gebouw dat ze moeten betreden." 

"Een ander voorbeeld is het dragen van handschoenen die zogenaamde haptische feedback (gevoelsmatig en tastbaar) geven aan spieren. Zo kun je een pianostuk leren spelen. Deze toepassing wordt ook gebruikt bij een herstelproces om spieren weer in beweging te brengen, en daarmee het proces van herstel versnellen", aldus Booij.

"Veiligheid is een aandachtspunt bij het Internet of Things"

Het Internet of Things heeft veel potentie voor toepassing in het onderwijs, het onderwijsproces en de ondersteunende fysieke infrastructuur. Veiligheid is wel het grootste aandachtspunt. Van Wetering en Van Bruggen bezochten een sessie met Vint Cerf: een vice-president bij Google. Hij wordt ook wel de vader van het Internet genoemd. "Hij maakt zich grote zorgen over de veiligheid van het Internet of Things. Volgens hem is het Internet of Things de grootste ontwikkeling van het internet en is het van groot belang dat we het veiligheidsissue oplossen zodat Internet of Things een succes wordt", zegt Van Wetering.

Internet-of-things
Concrete mogelijkheid van deze technologie voor het onderwijs: het optimaliseren van het gebruik van het schoolgebouw. © Werry Crone / Hollandse Hoogte

Gebruik schoolgebouw beheersen

Concrete mogelijkheden van deze technologie voor het onderwijs is het optimaliseren van het gebruik van het schoolgebouw. Denk hierbij aan het verminderen van het energieverbruik, het optimaliseren van het gebruik van de ruimte in het gebouw en het bewaken en optimaliseren van het interne klimaat (zuurstof en temperatuur). 

Beluister de podcast met de Kennisnetexperts

Beluister hieronder de Kennisnet podcast of abonneer je via iTunes op de podcasts van Kennisnet. Op kn.nu/kennisnetpodcast vind je een overzicht van eerdere podcasts.

Wietse van Bruggen is senior adviseur technologie bij Kennisnet.

 

 

Deel Het Internet of Things en het onderwijs

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug