"Ict maakt slimmer en beter onderwijs mogelijk. Elke school in Nederland weet dat, maar worstelt met eigen vraagstukken. Hoe stel ik goede visie op ict en onderwijs op? Hoe kom je erachter welke ict-infrastructuur je nodig hebt? En hoe zorg ik ervoor dat mijn leraren ict-bekwaam zijn?"

"Stuk voor stuk pittige vragen", vertelt Janny Kappert, adviseur bij Kennisnet en één van de bedenkers van de KennisnetWijzer. "Daarom zijn we blij dat we scholen vanaf nu een handig startpunt kunnen bieden waar ze met al hun vragen rondom de inzet van ict terecht kunnen: de KennisnetWijzer." 

De KennisnetWijzer geeft toegang tot ruim 30 tools die scholen kunnen gebruiken om een volgende stap te zetten in de professionalisering van hun ict. © Anne Carolien Kohler / Kennisnet

Gratis tools

Met de gratis tools in de KennisnetWijzer kunnen scholen concrete antwoorden krijgen waar ze direct iets aan hebben. Van het berekenen van het aantal benodigde wifi-aansluitingen tot het bedenken hoe u een idee succesvol uitrolt binnen uw school.

Kappert: "Met welk vraagstuk je als school ook worstelt, in de KennisnetWijzer staan tools die je verder brengen. Zo kun je als school je ict verder professionaliseren", zegt projectleider Sjoerd Huijg. "En je hoeft niet meer met pen en papier aan de slag om allerlei berekeningen te maken. Zo kun je bijvoorbeeld snel zien hoeveel glasvezel jouw school nodig heeft." 

Vier in Balans-model

Veel scholen werken al met het Vier in balans-model van Kennisnet. Dat model beschrijft de randvoorwaarden die nodig zijn om ict in het onderwijs goed te kunnen gebruiken. De KennisnetWijzer sluit hier naadloos op aan.

Kappert: "De meeste tools in de KennisnetWijzer zijn erop gericht om de randvoorwaarden uit Vier in Balans-model op orde te krijgen: visie, deskundigheid, leermiddelen en ict-infrastructuur." 

Stelt u zich voor: u wilt devices inkopen op school, maar u weet niet goed welk device past bij de behoefte van uw school. Leraren kunnen dan gebruikmaken van de keuzehulp devicetype. Op basis van een vragenlijst wordt duidelijk wat leraren en leerlingen nodig hebben in hun onderwijs en welke device daar het beste bij aansluit.

Kappert: "De ict-coördinator krijgt zo een helder beeld van wat nodig is, de school komt tot een weloverwogen keuze en je voorkomt slechte investeringen."

Samenwerken als bestuur of team

Huijg: "De online omgeving is zo ingericht dat je samen met collega's met de tools kunt werken. Je kunt leraren vragen om mee te doen, of het als bestuur samen oppakken. Gelijktijdig of niet: dat maakt niet uit. Neem de ict-puzzel. Dat is een tool die de mogelijkheid biedt om interactief als team een eigen visie op onderwijs en ict te formuleren. Het is een middel om op bovenschools niveau gezamenlijk tot een visie te komen die goed is én breed gedragen wordt."

Met of zonder onderwijsadviseur

De KennisnetWijzer is zo ontwikkeld dat scholen er direct zelf mee aan de slag kunnen. Toch kan het prettig zijn om expertise van buitenaf in huis te halen. "Je kunt bijvoorbeeld een onderwijsadviseur inschakelen om het proces te begeleiden", aldus Kappert. "Zo weet je zeker dat je alles uit een tool haalt wat erin zit."

De KennisnetWijzer wordt in de loop van 2019 verder uitgebreid met nog meer handige tools. Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief en houd kennisnet.nl in de gaten voor alle ontwikkelingen.

Bezoek kennisnetwijzer.nl

Deel Haal meer uit ict met de KennisnetWijzer

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • E-mail
  • Terug