Vincent Koerse begon in 2003 als docent op de Amsterdam International Community School (AICS): "De school bestond net een jaar, er waren maar vijfendertig leerlingen. Nu zijn dat er ongeveer duizend." In het gebouw aan de Zuidas is zowel een basisschool als middelbare school gevestigd. Koerse geeft les in digital design aan de leeftijdsgroep elf tot vijftien jaar.

De klassen zijn erg dynamisch want verschillende niveaus en leeftijden zitten door elkaar. Daarnaast is het een komen en gaan van kinderen van over heel de wereld. Maar dat maakt het lesgeven juist interessanter: "Ieder kind en hun ouders komen hier met andere verwachtingen over wat goed onderwijs is."

Vincent Koerse, docent digital design en voormalig ict-coördinator, geeft leerlingen geen antwoorden, maar alleen nieuwe vragen © Vincent Koerse

De doelgroep als uitgangspunt

Bij digital design is het de bedoeling dat de leerlingen projectmatig een praktijkprobleem oplossen of onder de aandacht brengen met behulp van digitale middelen. "Ze doen eerst onderzoek, ontwikkelen ideeën, maken een product en dan evalueren we het. Bijvoorbeeld animaties programmeren, fotobewerking, robotica of apps ontwikkelen."

Als een leerling met een oplossing komt, dan mag dat van alles zijn, zolang er maar bewijs, goede argumenten en meerdere bronnen voor zijn. "Bij digital design begint het altijd met de doelgroep, waarvoor je een probleem gaat oplossen - net zoals bij veel bedrijven."

Het begint bij de verwondering

Bijvoorbeeld: UNESCO meldt dat de werelderfgoed-sites bedreigd worden. Als een leerling dan vraagt wat werelderfgoed is dan stuurt hij ze op onderzoek uit. "Ik geef geen antwoorden, maar alleen nieuwe vragen - de verwondering is waar het begint." Koerse ziet zichzelf eerder als coach bij hun zoektocht. "Er is meer dan de eerste pagina op Google en ze moeten een website kunnen beoordelen op betrouwbaarheid."

Deel 'Gooi elk jaar lachend een kwart van je curriculum weg'

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug