Oppelaar is naast docent ook mentor en ict-coördinator bij het Herbert Vissers College (HVC). In 2015 won hij de Onderwijs Pioniers-trofee als leider van een project waarin hij met 5 collega's aan de slag ging met het ontwerpen van eigen lessen in plaats van de lesboeken. Oppelaar wil de creativiteit van leerlingen en collega-docenten activeren met gevarieerde en uitdagende lessen.

Evert-Jan Oppelaar werkt bij het Herbert Vissers Collega aan duurzaam onderwijs © Frans Schouwenburg

Hoe veranderen? Gewoon beginnen!

Oppelaar is zelf begonnen om zijn vak Informatica te geven zonder boek, dat vond men ook 'logisch'. Enkele jaren later heeft hij zijn collega's uitgedaagd om ook na te denken over hoe zij zelf invulling kunnen geven aan hun lessen en de regie in handen te nemen. Dat resulteerde in het project bij de Onderwijs Pioniers.

Binnen het Leerlab Curriculumbewustzijn, onderdeel van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT, wordt het initiatief vervolgd in samenwerking met 5 andere onderwijsinstellingen verspreid over Nederland.

Curriculum startpunt bij vormgeven gevarieerd onderwijs

"Voordat je de eigen lessen vrijer kunt invullen moet je eerst weten wat er totaal moet gebeuren in een vak", vindt Oppelaar. Dan kun je volgens hem in de lessen werken aan het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen en het kritisch denken van leerlingen. 'Te leren weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen' is zijn motto.

Dat is nodig omdat kennis alleen niet voldoende is en bovendien snel veroudert, zo heeft Oppelaar zelf in het bedrijfsleven ervaren. Op zijn school wordt ook team-teaching toegepast in proeftuinen. Daarin wordt geëxperimenteerd met vakoverstijgend onderwijs.

Een school met iPads, maar geen iPad-school

Oppelaar vertelt in de podcast hoe iPads hem helpen. Na een pilot die gestart is in 2 Gymnasium, kent het HVC nu een 1-op-1 situatie waarbij elke vwo-leerling vanaf het eerste jaar over een (zelf aangeschafte) iPad beschikt. Dat device wordt gericht ingezet waar nuttig en nodig, net als alle andere middelen in het onderwijs. Bij het uitvoeren van opdrachten zijn dat digitale werkomgevingen voor video, mindmaps en andere 'multimodale' communicatiemiddelen.

'Tekstinvoer op de iPad prima mogelijk'

Oppelaar is het niet eens met de kritiek dat de iPad 'niet geschikt is om op te werken', ook tekstinvoer is volgens hem prima mogelijk. Teveel tekstinvoer acht hij onwenselijk omdat de hogere denkvormen, die de ontwikkeling van probleemoplossend, kritisch denken stimuleren, vragen om creatievere, verdiepende inzet van de tablet. Dat gaat verder dan boeken achter glas of het typen van lange teksten.

Volgens Oppelaar is de techniek dankzij de eenvoud van de tablet een vanzelfsprekendheid, die rust geeft en daarmee ruimte biedt voor het onderwijs en de docent als professional.

Beluister de Kennisnet podcast of abonneer je via iTunes en ontvang nieuwe afleveringen automatisch en beluister ze op je telefoon of tablet.

Deel Gevarieerd, uitdagend onderwijs maken op een school met iPads

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug