Wilfried Admiraal is ervan overtuigd dat ict het onderwijs veel te bieden heeft. "Het kan de motivatie en het werkplezier van leerlingen stimuleren en het vak van docent afwisselender en leuker maken", somt hij op. Hij weet waar hij het over heeft: als hoogleraar onderwijskunde en directeur van het Interfacultair centrum voor lerarenopleiding, onderwijsontwikkeling en nascholing (ICLON) van de Universiteit Leiden begeleidde hij onder meer onderzoekers bij het Doorbraakproject Onderwijs & ICT, dat de kenmerken onderzocht van gepersonaliseerd leren met ict.

Inzet van ict kan de motivatie en het werkplezier van leerlingen stimuleren en het vak van docent afwisselender en leuker maken. © Etienne Oldeman

Uit dat onderzoek blijkt dat de manier waarop docenten lesgeven nog niet veel is veranderd door de inzet van ict. "De techniek wordt vooral gebruikt als logistieke ondersteuning, die het lesgeven makkelijker maakt." Op zich is dat prima, vindt Admiraal. "Als iets makkelijker wordt, door ict in te zetten, moet je dat natuurlijk vooral doen."

Didactisch valt er meer uit te halen

Toch ziet hij ook nog kansen voor verbetering: "Op didactisch vlak valt er meer uit te halen. We weten dat de effecten toenemen als docenten goed nadenken over hoe zij ict kunnen integreren in hun lessen." Hij legt uit dat de motivatie van leerlingen stijgt als een docent afwisselende en verrassende lesvormen inzet, zoals een game, een simulatie of een project waarbij de leerlingen niet per se in de klas hoeven te blijven zitten. "Het werk van de leraar wordt daar ook leuker van, omdat zij zich dan kunnen verdiepen in iets nieuws en daar ook weer van leren. Ik zou hen willen aanmoedigen: 'Probeer eens iets anders uit.'"

Daarbij is het wel belangrijk dat de experimenten goed doordacht zijn, en onderdeel van het grote geheel. "Losse experimenten hebben niet zo'n groot effect. Maar als die vernieuwende werkvormen bijdragen aan het grotere plaatje, blijkt dat leerlingen er meer van opsteken. Het is dus belangrijk om er goed over na te denken hoe een experiment past binnen de lessen."

Experimenteren helpt onderwijs vooruit

In de praktijk gebeurt dit alleen wanneer leraren daar specifiek de opdracht voor hebben gekregen en er extra ruimte voor is vrijgemaakt. Volgens Admiraal is de reden daarvoor dat leraren in hun reguliere programma geen tijd hebben om te experimenteren. "Leraren zitten helemaal volgepland. Vooral in het voortgezet onderwijs is de druk hoog om leerlingen tijdig alle stof aan te reiken voor het eindexamen. Het tempo ligt heel hoog en de lessen zijn versnipperd door de week: dan is er weinig ruimte om leuke dingen te doen."

Zelfs overleg met vakgenoten om samen te werken aan innovatieve lesideeën blijkt bijna onmogelijk: "Vaak staat het lesrooster samenwerking in de weg. Er is bijna geen moment te vinden waarop collega's tegelijkertijd niet voor de klas staan." Maar in de gevallen waarbij wel werd geëxperimenteerd, bleek de opbrengst positief. Vandaar dat Admiraal bestuurders oproept om ruimte te maken: "Zorg dat leraren meer ruimte krijgen om te experimenteren met ict in hun lessen. Uiteindelijk helpt dat het onderwijs vooruit."

Wilfried Admiraal spreekt op 16 mei op de Onderzoeksconferentie 2018. Op deze jaarlijkse conferentie van Kennisnet en het NRO presenteren wetenschappers inzichten uit recent onderzoek naar de opbrengsten van ict-toepassingen in het onderwijs.

Deel ‘Experimenteren met ict helpt onderwijs vooruit’

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug