Veel essayisten zijn nog volop aan het schrijven, maar we hebben al uitstekende essays mogen ontvangen. In dit artikel geven wij u alvast een voorproefje van de inhoud. 

De platformisering van het primair onderwijs: sturen of gestuurd worden?

Nu scholen steeds meer onderdeel zijn van een digitale platformsamenleving, moeten we extra alert zijn op systemen en hoe die het gedrag van leraren en leerlingen sturen, schrijven José van Dijck en Niels Kerssens. "Steeds vaker zie je allianties tussen educatieve softwareontwikkelaars en producenten van hardware, software of ict-systemen. Denk bijvoorbeeld aan Chromebooks, die standaard geleverd worden met Google Account, Gmail, Drive, Chrome, de zoekmachine van Google en ingebouwde educatieve software als Classroom en G Suite. Het is belangrijk vóór de invoering van geïntegreerde platformsystemen te discussiëren over fundamentele kwesties. Die kwesties betreffen niet alleen vragen over wat het systeem (technisch) kan, maar vooral vragen over waarom en hoe we systemen willen inzetten, en met welk doel."

José van Dijck is universiteitshoogleraar media en digitale samenleving aan de Universiteit Utrecht. Niels Kerssens is universitair docent media en communicatie aan de Universiteit Utrecht.

Samen is anders

"Wat moet er gebeuren om een informatiesamenleving te bouwen waarin de leefwereld van de burgers centraal staat?", vraagt Larissa Zegveld zich af. Ze geeft ook het antwoord: "Om met die laatste vraag te beginnen: veel, heel veel. Als overheid hebben we te lang het initiatief gelaten aan de markt. Begrijpelijk misschien - bij een overheid past een zekere terughoudendheid en voorzichtigheid - maar het gevolg is dat we te afhankelijk zijn geworden van door de markt ontwikkelde technologieën. De digitale wereld van morgen heeft verregaande implicaties voor de verhouding tussen burgers, marktpartijen en overheid. Vooral van de overheid vraagt het een fikse cultuuromslag."

Larissa Zegveld is algemeen directeur bij Wigo4it. Ze heeft veel expertise op het gebied van bestuurskundige, organisatiekundige en informatiekundige vraagstukken in de zorg. 

Vrouw die boek leest
Bezoekers van OnderwijsInzicht ontvangen na afloop van het congres een inspirerende essaybundel. In deze bundel zetten sprekers van het congres -plus andere originele denkers uit onderwijs, bedrijfsleven en overheid, u aan het denken zetten over uw onderwijs. © I-stock

Houd rekening met de plek die technologie inneemt in de levens van scholieren

"Ik bevond mij een paar jaar geleden op een zaterdagse zomeravond op een terras", herinnert Jente Koopmans zich. "Ik had het gezellig, het was mooi weer. De toetsweek was alweer afgelopen. En ineens voelde ik de neiging mijn cijfers en berichten in het leerlingvolgsysteem te checken. Pas later realiseerde ik me hoe gek dat is: op een zaterdagavond vol gezelligheid. Dat door technologie het schoolleven doorlekt in het privéleven van scholieren wordt weleens vergeten, maar het resultaat is dat scholieren 24/7 aan school deelnemen." De oproep van Jente: "Gooi het roer niet om, werk aan beter onderwijs en houd zicht op de leefwereld van scholieren."

Jente Koopmans (20) studeert rechten en is oud-bestuurslid van het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren).

Aanmelden voor OnderwijsInzicht

Benieuwd naar het programma en de overige sprekers? In onderstaande video vertelt dagvoorzitter Cor Ottens waarom u OnderwijsInzicht niet mag missen. Wees er snel bij, want vol = vol.

Ja, ik meld mij graag aan.

 

 

Deel Inspirerende essaybundel over 'Anders organiseren met ict' voor bezoekers OnderwijsInzicht

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • E-mail
  • Terug