"We maken nu gebruik van Azure AD en Office 365 van Microsoft. Azure AD is een nieuwe dienst van Microsoft, waarmee we de digitale identiteiten van onze leerlingen en medewerkers beheren. Bijzonder is dat we in Azure AD de toegang tot Entree Federatie hebben geïntegreerd," zegt Peter Schep.

Met Entree Federatie van Kennisnet geven scholen hun leraren en leerlingen snel en gemakkelijk toegang tot een groot aanbod digitale leermaterialen en educatieve diensten voor in de klas.

Centraliseren ict-voorzieningen

Vanuit zijn rol als informatiemanager bij de stichting en als it-manager bij Oosterlicht College, een van de scholen in de stichting, is hij nauw betrokken bij het project om de ict-voorzieningen te centraliseren. De Willibrord Stichting - waar tien vo-scholen uit de regio Utrecht onder vallen - is eind 2016 begonnen met dit omvangrijke project. "De verandering binnen onze it is ingezet door de stichting en actief opgepakt door de vo-scholen," zegt Schep. 

Entree Federatie in praktijk
De Willibrord Stichting centraliseert ict-voorzieningen door middel van Entree Federatie © Dirk-Jan Visser / Kennisnet

Leermateriaal altijd toegankelijk

Bij de centralisatie van de ict-voorzieningen is voor twee oplossingen gekozen. "Voor de medewerkers hebben we het redelijk traditioneel gehouden: een datacenter met hardware waarmee zij kunnen werken."

"Voor leerlingen zochten we een online oplossing: een digitaal platform - Digiplein genoemd - dat hen in staat stelt altijd en overal te kunnen leren. Vanuit Digiplein wilden we dat onze leerlingen - zonder opnieuw in te loggen - direct toegang kregen tot het leermateriaal van de educatieve uitgevers die zijn aangesloten op Entree Federatie. Daar was op dat moment nog geen oplossing voor," aldus Schep. 

Een enorme vooruitgang

"Om alles te realiseren zijn we met onze ict-partner Speyk en Kennisnet een traject gestart om Entree Federatie te koppelen aan Azure AD. Dit hele proces was niet makkelijk, maar omdat iedereen er het nut van inzag, zijn we er toch in geslaagd," concludeert Schep.
 
Dit betekent dat leerlingen van onder andere het Oosterlicht College in Digiplein - zonder opnieuw in te hoeven loggen - via Entree Federatie direct toegang hebben tot allerlei leermiddelen. "Een enorme vooruitgang," vindt Schep. 

Gefaseerde aanpak

De Willibrord Stichting en de aangesloten vo-scholen zitten midden in de transformatie naar de nieuwe ict-omgeving. "We hebben gekozen voor een gefaseerde invoering, waarbij we gebruikmaken van de schoolvakanties. Elke vakantieweek migreren we één school. Hiermee zijn we dit jaar begonnen, inmiddels zijn drie van onze scholen over. In de zomervakantie hopen we een forse slag te slaan, zodat het gros van de leerlingen in het nieuwe schooljaar met Digiplein kan werken." 

De overgang verloopt soepel. "Ons streven is dat we de ict aan de voorkant simpel en effectief inrichten, waardoor leerlingen en medewerkers er zelf zonder al te veel moeite mee kunnen werken. Aan de achterkant mag het allemaal best complex zijn, maar daar mogen de gebruikers niet veel van merken," aldus Schep.

Positieve ervaringen

De eerste ervaringen van het Oosterlicht College zijn positief. "We zijn begonnen met de brugklasleerlingen. Zij nemen vanaf komend schooljaar een BYOD-apparaat - dat is een laptop met touchscreen - mee naar school en loggen hiermee in op Digiplein. Via OneNote Classroom hebben ze toegang tot de lesstof, via een cloudprinter kunnen ze documenten printen en met Office365 kunnen ze tekstverwerken of PowerPoint-presentaties maken." 

"Via Entree Federatie hebben ze ook toegang tot de digitale leermiddelen en kunnen ze inloggen op Magister. Is hun laptop stuk, dan kunnen ze een ander apparaat gebruiken; het werkt zelfs via een smartphone," aldus Schep. 

En de medewerkers? "Voor hen is het wel wennen," vertelt Schep. "Daarom hebben we docenten die veel affiniteit hebben met ict een voortrekkersrol gegeven. Zij helpen hun collega's de stap te maken naar digitaal werken." 

Deel Entree Federatie centraliseert ict-voorzieningen

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug