Wat is design thinking precies?

"Letterlijk betekent het 'ontwerpdenken'. Het is een natuurlijk proces waarbij het startpunt een probleem of een vraag is en de oplossing wordt gezocht in een technologisch ontwerp. Als ontwerper onderzoek je de context, brainstorm je over het probleem en bedenk je vervolgens een oplossing. Je maakt een prototype, test dit op werkbaarheid, en vraagt anderen om reacties."

Emer Beamer is een van de sprekers tijdens Dé Onderwijsdagen 2015
Emer Beamer is een van de sprekers tijdens Dé Onderwijsdagen 2015 © Marco Derksen / Flickr

Kun je een voorbeeld geven hoe je dat toepast met kinderen?

"Ik werk altijd vanuit een thema waarmee de kinderen aan de slag gaan. Ik daag ze uit om naar aanleiding van het thema vragen aan te dragen en daar technische oplossingen voor te bedenken. Dit noem je een Design-a-thon. Neem bijvoorbeeld het thema Afval. De één komt met het probleem van sigarettenpeuken op straat die door vogels worden opgegeten, de ander met de plastic soep. In kleine groepjes, en met behulp van speciale ontwerpbladen, gaan ze met hun eigen probleem aan de slag. Natuurlijk kunnen ze hun technische oplossingen niet direct uitvoeren. Maar bedenken wat er nodig zou zijn, vormgeven hoe het er uit ziet, en hoe het werkt, dat is al een grote stap. Tijdens mijn sessie laat ik zien hoe zo'n proces verloopt"

Waarom zou je dit moeten toepassen in het onderwijs?

"Design thinking is vakoverstijgend en betekenisvol onderwijs. Het is een manier om heel concreet en spelenderwijs allerlei leervraagstukken voorbij te laten komen. Van het berekenen van afstanden en het onderzoeken van elektronische mogelijkheden tot het effect op de lucht of aarde, taal, rekenen, techniek, aardrijkskunde en zelfs geschiedenis kunnen zo aan bod komen. Kinderen vinden niets leuker dan zelf iets maken. Doordat het project een connectie maakt met het echte leven, en doordat ze het zelf bedenken en doen, blijft wat het kind leert veel beter hangen."

Die kracht en invloed wordt nu nog vaak onderschat en veel te weinig gebruikt. Waar ligt dat aan?

"Scholen hebben de afgelopen jaren vooral geïnvesteerd in computers en tablets. Vervolgens bleek uit een Oeso-rapport over ict dat die investeringen weinig hebben opgeleverd. Het is een misvatting dat devices alleen een kind iets leren. Het is cruciaal hoe je de apparaten inzet, maar dat wil er vaak nog niet in. Toch zullen ook robots en 3D printers kinderen weinig leren als je ze niet zelf laat denken en doen. Door ze zelf aan de slag te laten gaan, een beroep te doen op hun creativiteit, ze te laten samenwerken, ontwikkelen ze skills die ze overal kunnen inzetten."

Dé Onderwijsdagen

Emer Beamer spreekt op 11 november op Dé Onderwijsdagen. Nieuwsgierig geworden? Lees meer op de website van Dé Onderwijsdagen en meld je aan. De organisatie van Dé Onderwijsdagen is in handen van Kennisnet en SURF.

Deirdre Enthoven is freelance journalist.

Deel Emer Beamer: 'Kinderen vinden niets leuker dan zelf iets maken'

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug