Voor de videopodcast bezochten wij de St Wulfram basisschool in Hoogwoud.
Robot Tobor is hier de assistent op school en is ontwikkeld door robotsindeklas.nl. 'Hij is ontwikkeld om leerlingen te leren programmeren. Maar met de robot kun je ook reken- en taalopdrachten doen en quizzen spelen", vertelt Koen Hindriks, mede-oprichter van robotsindeklas.nl en onderzoeker bij de TU Delft. Hindriks werkt nauw samen met de St Wulfram basisschool. 

Motivator voor kinderen

Tamara Koopmans is leraar en ict-er op de St Wulfram basisschool. Tobor wordt ingezet in de groepen 1 tot en met 8 - Hoe dit gedaan wordt, lees je in het artikel Computational thinking aanleren door robot in de klas -

Kinderen werken met robot in de klas
Het inzetten van een robot kan een goede toevoeging zijn in de klas. Op het St Wulfram merken de leraren dat het werken met deze robot empathie opwekt bij de leerlingen. © Kennisnet

"Kinderen reageren vaak erg enthousiast op de robot. Dit komt omdat hij een hoge aaibaarheidsfactor heeft. Wanneer de robot in de klas staat, zie je dat sommige kinderen wel ineens mee willen doen. De robot is dan de motivatie voor kinderen om aan de slag te gaan. De opbrengst is daarom groot en heeft voor ons echt een meerwaarde", vindt Koopmans.

'Een robot kan de leraar niet vervangen'

Het inzetten van een robot kan een goede toevoeging zijn in de klas. Op het St Wulfram merken de leraren dat het werken met deze robot empathie opwekt bij de leerlingen. Daarnaast is een robot geduldig, kan eindeloos herhalen, oefeningen aanbieden op verschillende niveaus en kunnen direct feedback geven. Vaak is de robot ook nog een grote motivator voor leerlingen. Een bedreiging voor de leraar?

Koopmans vindt van niet. Eerder een aanvulling: "Een robot kan delen van een les doen, maar hij kan niet vervangen wat een leraar doet, zoals zelf een les in elkaar zetten of empatisch reageren: de menselijke aspecten. Daarvoor heb je leraren nodig. Ik zie het echt als een samenwerking tussen leraar en robot. De robot is een leermiddel om bijvoorbeeld programmeren te leren, of een motivator waardoor leerlingen sneller aan de slag gaan."

Hindriks ziet dat ook zo: "Een robot is echt een leermiddel. We kunnen vooral leren van de technologie door met de robot te werken. Dat is ook het doel. Een robot kan de leraar niet vervangen. Een leraar ziet wat er in de klas gebeurt en voelt aan wat er speelt bij leerlingen: vaardigheden die een robot niet heeft. Ook mist de robot de flexibiliteit en creativiteit die de leraar wel heeft."

Integreren in het curriculum

Volgens Hindriks kan je het motiverende en enthousiasmerende effect van de robot ook over een langere periode behouden, bijvoorbeeld de hele basisschoolperiode. Dit doe je door te blijven variëren in de manier waarop je de robot inzet. Hindriks: "Zolang je nieuwe dingen blijft ontdekken, blijft het ook leuk. Dat is ook precies ons doel: de robot moet binnen de hele school gebruikt worden."

Koopmans en Hindriks onderzoeken de mogelijkheden om de robot in de klas meer te integreren in het curriculum. Koopmans diende daarom een versnellingsvraag in bij de PO-Raad en Kennisnet. Een versnellingsvraag is een actueel vraagstuk van meerdere scholen bij de inzet van ict in het onderwijs. Kennisnet en de PO-Raad ondersteunen scholen bij de beantwoording van zulke vragen.

Het is belangrijk dat we een beeld krijgen hoe we de onderwijsrobot als leermiddel in kunnen zetten zodat hij waarde toevoegt in het lesprogramma.

"Met onder andere Kennisnet starten we een onderzoek naar de onderwijskundige achtergrond van het inzetten van robots in de klas", zegt Koopmans. De resultaten worden binnen de sector gedeeld zodat andere scholen die robots willen inzetten niet zelf opnieuw op zoek hoeven naar oplossingen."

"Veel scholen die nu werken met een robot, doen dat vaak nog vrijblijvend. Gewoon om te kijken wat de robot kan. Het zou mooi zijn als de robot breder, structureel en met een concreet doel wordt inzet. Wat wil je de robot laten doen in de les? En voor welke vakken kun je hem inzetten? Dat is belangrijk als je aan de slag gaat met een robot in de klas." 

Bekijk of beluister het hele gesprek over robots in de klas

Bekijk de videopodcast en maak kennis met Tobor.

Liever luisteren? Beluister de podcast onder de video. Abonneren op de podcasts van Kennisnet? Dat kan via iTunes. 

Deel 'Een robot die samenwerkt met de leraar heeft meerwaarde'

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug