Waarom moest dit boek er komen?

"De schoolbestuurder kan een glasheldere visie hebben op leren en ict. Hij kan zijn scholen vol zetten met technologie en interactieve software. Maar het is de leraar die zijn onderwijs ermee verrijkt en de leerling die ermee moet leren.

Veel scholen en leraren hebben nog steeds handvatten nodig om gedoseerd ict in te zetten bij het onderwijzen en bij het leren. Ons boek 'Kleppen dicht!' is bedoeld als een steuntje in de rug van de leraren die met ict aan de slag willen in hun onderwijs. En voor leraren die er al mee experimenteren en die een extra stap willen zetten.

Als leraar beweeg je je continu tussen de rol van vakexpert en coach in het leerproces. Bedenk samen met de leerling wat je met de devices en middelen kunt doen. Voor de leerling geldt : als je met een groep 'peers' en een expert (de leraar) in een en dezelfde ruimte verkeert, doe dan de kleppen van de devices wat vaker dicht en maak gebruik van het feit dat je bij elkaar zit. Leerlingen moeten snappen wanneer zij beter de 'klep dicht' kunnen doen. En op die momenten gebruik maken van elkaars aanwezigheid."

Veel scholen en leraren vinden het nog moeilijk om ict gedoseerd in te zetten. Patricia Slobbe adviseert om de kleppen van laptops eens wat vaker dicht te doen © Rodney Kersten

Leidt technologie in de les dan niet tot betere leerprestaties en hogere motivatie bij leerlingen?

"De inzet van ict kan motivatie- en prestatieverhogend werken, maar wat we volgens ons niet moeten willen, is een technologiegedreven aanpak van onderwijs. Uit divers onderzoek blijkt dat enorme investeringen in en hoge verwachtingen van technologie niet leiden tot beter onderwijs. Technologie kan een belangrijke, ondersteunende rol bieden, maar de leraar moet weten wat hij wil en hoe hij dat gaat bereiken.

Ons advies: kijk als leraar voor je met ict begint eerst naar je eigen onderwijs, naar jouw eigen handelen, naar jouw leerlingen. Hoe krijg je ze actief? Hoe zorg je voor rijke leeractiviteiten? En hoe organiseer je jouw onderwijs zo dat je goed overzicht houdt?"

Wat is jullie advies aan scholen?

"Leraren moeten de mogelijkheid krijgen om zich te verdiepen in het verzorgen van onderwijs met ict. Vaak betekent dat meer aandacht voor het oppoetsen of het uitbreiden van het didactisch repertoire, maar in veel gevallen betekent het ook dat er aandacht nodig is voor de instrumentele vaardigheden. En dan gaat het zowel om de knoppenkennis als kennis van de hulpmiddelen die ze kunnen inzetten."

Wat betekent dit voor het realiseren van leren op maat?

"Als je met gepersonaliseerd leren bedoelt dat je veel aandacht wilt besteden aan organisatorische differentiatie, dan kan technologie leraren daarin goed ondersteunen. Denk aan adaptieve methodes, die leerlingen via een slim programmaatje oefeningetjes 'op niveau laten maken. Technische mogelijkheden nemen echter niet weg dat je als leraar heel goed moet weten hoe je kunt differentiëren, ook zonder ict. 

Als leraar faciliteer je het leren en probeer je recht te doen aan verschillen. Dat betekent dat je van alle markten thuis moet zijn: je moet een goed verhaal kunnen vertellen, een heldere instructie kunnen geven en coachend leidinggeven aan een groep leerlingen of aan een individu. Pas als je de benodigde didactische vaardigheden in je rugzak hebt, kun je op zoek naar de beste hard- en softwareondersteuning."

Toekomstgericht onderwijs, wat blijft er nodig?

"We leiden leerlingen op voor de toekomst, voor banen die nu nog niet bestaan. Het is moeilijk om in de toekomst te kijken maar we weten zeker: een kind kan de wereld aan met vaardigheden als samenwerken, communiceren, kritisch denkvermogen en een goede dosis algemene kennis.

Dat betekent dat we leerlingen niet alleen moeten beoordelen op wat zij laten zien, maar dat we aandacht moeten hebben voor alle soorten feedback: van leraar naar leerling, van leerlingen onderling en van leerling naar leraar. Doe dus die kleppen wat vaker dicht, en blijf in gesprek met elkaar!"

Harriet Leget is adviseur bij Kennisnet.

Deel 'Doe die kleppen eens wat vaker dicht!'

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug