Het onderwijsconcept O4NT is een initiatief van Maurice de Hond, dat verder is ontwikkeld door anderen. De iPad speelt in dit concept een grote rol. O4NT-scholen staan in de volksmond dan ook bekend als Steve Jobsscholen (naar de oprichter van Apple) of iPad-scholen. Digitalis biedt gepersonaliseerd onderwijs dat aansluit bij de behoeften en talenten van de leerlingen.

Stamgroepen

De kinderen werken op Digitalis in stamgroepen die worden geleid door hun coach en ze volgen workshops van leerkrachten in ateliers. Dit zijn de voormalige klaslokalen die, naast hun functie als stamgroeplokaal, helemaal zijn ingericht op het vak dat er wordt gegeven. De workshops worden gegeven door leerkrachten die zich op verschillende gebieden hebben gespecialiseerd. De kinderen (en hun ouders) plannen zoveel mogelijk zelf welke workshops ze volgen. De coach houdt bij welke workshops de leerlingen volgen, en spreekt elke zes weken met het kind en zijn ouders over de vorderingen.

Coach

In de stamgroepen en workshops zitten kinderen van verschillende leeftijden door elkaar. Iedere stamgroep heeft een coach die vier jaar bij de groep kinderen blijft. Er zijn twee soorten stamgroepen: eentje met onderbouwleerlingen (leerlingen van groep 1 tot en met groep 4) en eentje met bovenbouwleerlingen (leerlingen van groep 5 tot en met 8). In totaal zijn er 14 stamgroepen: zeven in de onderbouw en zeven in de bovenbouw. Onder- en bovenbouw zijn van elkaar gescheiden in twee gebouwen, die vlak naast elkaar liggen.

Basisschool Digitalis in Almere is een zogeheten O4NT-school (Onderwijs voor een Nieuwe Tijd). De school staat in een achterstandswijk en leerlingen hebben veel zorg nodig. De iPad is hierbij een belangrijk hulpmiddel om onderwijs op maat te bieden. Hoe dit werkt is te lezen in het inspiratieboek 'Scholen om van te leren', dat onlangs door Kennisnet is gelanceerd.
Ook de allerkleinsten hebben hun eigen iPad bij basisschool Digitalis in Almere © Dingena Mol / Hollandse Hoogte

Elke leerling een iPad

Elke leerling heeft een eigen iPad met educatieve apps, die gebruikt worden in de stamgroepen en de workshops. Leerlingen werken op de iPads bijvoorbeeld met de programma's Taalzee, Rekentuin en Muiswerk, en het planningssysteem Tik-tik. De voordelen van apps als Taalzee en Rekentuin zijn volgens de school dat ze het niveau van de opgaven direct aanpassen aan het niveau van het kind. Heb je bijvoorbeeld een rijtje sommen goed, dan krijg je vanzelf sommen die moeilijker zijn. Of juist een herhalingsopdracht, als dat nodig is. De programma's differentiëren automatisch.

Scholen om van te leren

Nieuwsgierig naar de achtergrond van dit onderwijsconcept? Lees dan het hele verhaal over Digitalis in het boek 'Scholen om van te leren'. Het boek is gratis beschikbaar als download. Auteur Frans Schouwenburg (expert onderwijsvernieuwing met ict bij Kennisnet) vraagt met dit boek aandacht voor de gedurfde initiatieven van scholen. Hij wil het onderwijs inspireren en laten zien hoe deze vernieuwende scholen maatwerk realiseren voor individuele leerlingen.

Deel Digitalis: de iPad als hulpmiddel voor onderwijs op maat

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug