Dit najaar verschijnt het handboek digitale geletterdheid. In het kader hiervan publiceren we iedere twee weken een artikel waarin we alvast een tipje van de sluier oplichten. Patrick Koning - trainer en ontwikkelaar bij de Academie voor Teaching & Learning van het Koning Willem I College en auteur van 'Mediawijsheid in de klas' - geeft zijn visie over digitale geletterdheid in het vmbo.

Een toekomstig bouwvakker of tandartsassistent heeft beroepsmatig andere digitale vaardigheden nodig dan een vwo-leerling die biologie wil studeren. "Maar ze hebben wel dezelfde basis nodig. - iedereen moet digitaal een verzekering kunnen afsluiten, effectief informatie kunnen vinden en goede wachtwoorden hebben", vindt Koning. 

Digitale-geletterdheid-op-het-vmbo
"Op het vmbo wordt wel aandacht besteed aan digitale vaardigheden, maar vaak is dat nog incidenteel", zegt Patrick Koning. © Rodney Kersten / Kennisnet

Als mbo-docent krijg je eerstejaars vanuit het vmbo in de klas. Hoe zijn hun digitale vaardigheden?

"Vmbo-leerlingen denken ze dat ze mediawijs zijn, terwijl dat eigenlijk best tegenvalt. Dat zorgt voor een uitdaging voor mij als docent. Er is een andere aanpak nodig om leerlingen te motiveren. Bijvoorbeeld door je les op een andere manier in te steken. Activeer hun voorkennis over een bepaald onderwerp en ga in gesprek."

"Vmbo-leerlingen weten heel goed hoe je een filmpje maakt voor YouTube of een foto post voor Facebook. Dat noem ik mediavaardig, maar mediawijs - het bewust omgaan met media - ontbreekt meestal. Ze vinden zichzelf bewust bekwaam, maar ze zijn onbewust onbekwaam - volgens het 'Four Stages of Compentence' model van Burch."

Over welke digitale vaardigheden moeten leerlingen beschikken als ze klaar zijn met het vmbo?

"De basisvaardigheden, waarbij ik denk aan competenties als: zoeken, filteren, beoordelen, verbinden, benutten, bewaken, publiceren, evalueren en reflecteren. Op het mbo kunnen we dan aandacht besteden aan de koppeling met de maatschappij en de beroepspraktijk."

Waar liggen de kansen voor vmbo-scholen om aan de slag te gaan met digitale vaardigheden?

"Er wordt wel aandacht besteed aan digitale vaardigheden, maar vaak is dat nog incidenteel. De winst is vooral te behalen op de overbrugging van die ene les, naar het vakoverstijgende niveau en het dagelijks leven van de leerling."

"De uitdaging is om studenten meer te laten leren over concepten achter de gebruikte internetapplicaties. Die kennis kunnen ze toepassen binnen de snel veranderende digitale wereld. Digitale vaardigheden die ze vandaag leren moeten ze morgen ook weer in andere situaties kunnen toepassen. Dit noem ik wijsheid. Het beperkt zich dus niet tot de online acties van dit moment."

Er wordt door het bedrijfsleven erg gehamerd op programmeren in de klas. Vind jij dat vmbo-leerlingen dit moeten kunnen?

"Programmeren op school kun je beter zien als een middel om bezig te zijn met computational thinking - het meer logische denken over hoe machines werken. Maar daarvoor hoef je niet per se te kunnen programmeren."

Wat kunnen docenten doen om digitale vaardigheden breder te stimuleren?

"Ten eerste begint met een positieve-kritische mindset. Sta als docent open voor ontdekkingen en neem je leerlingen serieus. Iemand die niets met internet heeft, is geen gesprekspartner voor de jeugd, voor wie internet een basisbehoefte is."

"Daarnaast  is het ook aan te raden om je aan te sluiten bij netwerken - zoals Kennisnet en Mediawijzer - of volg mijn edublog Mediawijsheidindeklas.nl. Daardoor blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Ook moet je wel basisinzicht hebben in hoe je internetapplicaties inzet in de les."

"Tenslotte is het belangrijk dat scholen docenten stimuleren om digitale vaardigheden te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door het bieden van tijd en ruimte om zich hierin te verdiepen."

Deel Digitale geletterdheid op het vmbo

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug