Dit artikel helpt je op weg om inzicht te krijgen in digitaal spieken bij zowel papieren als digitale toetsen, en wat je daaraan kunt doen als leraar, school of bestuur.

Devices die gebruikt worden voor een digitale toets zijn niet altijd ingericht op een veilige toetsafname © Etienne Oldeman

Wat weten we over digitaal spieken?

Wanneer leerlingen spieken bij een digitale toets, doen ze dit op het device zelf, of door middel van meegebrachte wearables. Devices die gebruikt worden voor een digitale toets zijn niet altijd ingericht op een veilige toetsafname. Als de omgeving waarin leerlingen de toets maken niet beveiligd is, komen zij op verschillende manieren aan informatie en antwoorden. Ze openen tijdens de toets bijvoorbeeld nieuwe tabbladen en zoeken de informatie op internet op, maken schermafbeeldingen van hun antwoorden en delen deze met elkaar of openen de digitale methode om antwoorden te vinden. Sommige whizzkids vinden zelfs antwoorden op vragen door de html-code van de toets te ontcijferen.

Foto's maken en apps gebruiken tijdens de toets

Daarnaast gebruiken leerlingen buiten het device of toetsprogramma digitale middelen als smartphones en wearables. Ze communiceren met leerlingen binnen en buiten het lokaal door foto's te maken van de toets of gebruiken apps als rekenmachines en formule-oplossers, zo blijkt uit een enquête over digitaal spieken van Kennisnet onder leerlingen in het vo.

Welke maatregelen kun je nemen?

Een nieuwe manier van (digitaal) toetsen vraagt om aanvullend gedrag bij leraren.

Het toetsbeleid, wat zet je daarin?

Als leraar moet je goed weten hoe je de middelen en het gedrag herkent. Ga met alle betrokkenen - dus ook leerlingen - in gesprek over de kansen en risico's van digitaal toetsen. Verzamel de bouwstenen voor nieuwe aandachtspunten in het toetsbeleid.

Het Vier in balansmodel helpt je bij het stellen van relevante vragen voor de aandachtspunten. Hoe past digitaal toetsen binnen onze visie op onderwijs? Over welke extra vaardigheden moeten onze leraren beschikken om digitaal te toetsen? Welke toetsprogramma's zijn veilig om te gebruiken? Welke maatregelen nemen we in de infrastructuur op het gebied van veiligheid? Voer hier met elkaar - met leraren, ict-coördinatoren, bestuurders, maar zeker ook met leerlingen het gesprek over. Zo kom je samen tot een praktisch beleid.

Zet de eerste stap naar verantwoord digitaal toetsen

Digitaal toetsen heeft veel voordelen, maar het vergt een aantal aanpassingen. Bepaal met elkaar de kaders, experimenteer en formuleer beleid. Maak een verantwoorde keus voor een toetsplatform, train leraren en zorg voor een veilige ict-infrastructuur. Neem ook de leerlingen mee in dit proces. Zorg dat zij weten wat de bedoeling is en wat de consequenties zijn van digitaal spieken. Al deze stappen dragen bij aan een positieve afname van een digitale toets.

Deel Digitaal spieken tijdens toetsen, hoe ga je het tegen?

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug