Basisschool de Verwondering in Lent opende in 2013 de deuren, directeur Jan Willem Helmink vertelt: "We zijn de school begonnen met een blanco canvas, dus zonder bestaande onderwijsconcepten als basis. Wij zochten naar een digitaal portfolio als leerlingvolgsysteem dat aan onze wensen voldeed - maar dat was er niet."

Helmink ontdekte dat er vooral standaardproducten op de markt zijn, die niet pasten bij de school. Hij was niet de enige: via de PO-Raad kwam hij in contact met Sacha Schrier, leraar op Montessorischool de Amstel in Amsterdam, en Erik Peters, adjunct-directeur van Katholieke Basisschool de Driesprong in Chaam. Samen gingen ze via een versnellingsvraag op onderzoek uit. 

Digitaal portfolio: drie scholen over bijzondere zoektocht en samenwerking
De drie basisscholen gingen samen op onderzoek en leerden zo hun wensen beter formuleren © Kennisnet

Hoe werkt een versnellingsvraag?

Een versnellingsvraag is een actueel vraagstuk dat speelt bij meerdere scholen, bij de inzet van ict in het onderwijs. Kennisnet en de PO-raad ondersteunen scholen bij de beantwoording van deze vragen. De resultaten worden binnen de sector gedeeld zodat andere scholen niet zelf opnieuw op zoek hoeven naar oplossingen van veel voorkomende problemen.

Bekijk de versnellingsvraag over het digitaal portfolio

Een verrassende samenwerking

Schrier: "Wij willen graag vanuit het montessori-principe ieder kind op hun eigen niveau bedienen, maar wel op een moderne manier. Daar past een digitaal portfolio bij."

Ook bij de Driesprong waren ze zoekende: "We werken methode-onafhankelijk aan wereldoriënterende vakken, daarbij is het gebruik van iPads volledig geïntegreerd. Het is een uitdaging om een overzichtelijk beeld te krijgen van het ontwikkelingsproces van de kinderen," zegt Peters.

Het lijkt een wat onwaarschijnlijke samenwerking, maar alle drie vinden juist dat dit hen veel oplevert. Helmink: "Hoewel de praktische uitvoering van het onderwijs anders is, komen we wat betreft visie veel overeen. We willen allemaal het kind meer eigenaarschap geven over het leerproces en de leerkracht en ouders meer inzicht bieden hierin."

Wensen staan centraal

Schrier merkt op dat bij de zoektocht naar nieuwe producten er in het onderwijs meestal weinig tijd en ruimte genomen wordt om de eigen wensen centraal te stellen: "We zijn niet gewend dat we als klant ook iets mogen vragen van de markt - we kopen een product zoals het is, maar dat is niet meer van deze tijd. Samen met de markt een product ontwikkelen is veel effectiever."

Door via de versnellingsvraag aan de slag te gaan, was er meer tijd voor de drie scholen om eens niet direct naar een product te zoeken, maar eerst de behoeften in kaart te brengen. Peters: "Tijdens de onderzoeksessies keken we vanuit een andere invalshoek naar de processen op de scholen. Deze werden in fases ontleed door ze grafisch te visualiseren. Dat gaf enorm veel inzicht in wat er nodig is."

Bekijk het onderwijsproces van basisschool de Amstel
Bekijk het onderwijsproces van basisschool de Driesprong
Bekijk het onderwijsproces van basisschool de Verwondering

Door deze visualisaties kwamen de drie scholen erachter dat ze eigenlijk dezelfde behoefte hebben: "Een modulair portfolio dat aangepast kan worden aan de wensen van de school, in plaats van een kant en klare oplossing," vertelt Helmink. Met deze bagage klopte Peters aan bij een kleine marktpartij en De Amstel en zijn vervolgens een ontwikkeltraject aangegaan.

Beter de markt bevragen

Nu de voorwaarden voor een digitaal portfolio duidelijker zijn, denkt Schrier dat het uiteindelijke product ook veel bruikbaarder wordt voor de school. "Hoewel je niet direct een nieuw product hebt, is juist het analytisch proces heel interessant en leerzaam. Door samen op onderzoek te gaan, leer je beter je wensen te formuleren. En door er bedrijfsmatig naar te kijken, leer je ook beter de taal spreken waarmee je de markt kan bevragen. Onderwijsjargon zegt niet altijd iets voor een leverancier."

Wel geeft ze aan dat zo'n proces behoorlijk wat tijd en energie kost, terwijl de meeste scholen graag direct resultaat willen. Zij kreeg als leerkracht subsidie vanuit het Leraren Ontwikkel Fonds voor het portfolioproject op haar eigen school en was een jaar lang een paar dagen per week vrijgeroosterd. De versnellingsvraag was daarbij een passende aanvulling.

Meedoen?

De scholen willen het uitgewerkte proces en wensen voor een flexibel portfolio voorleggen aan andere geïnteresseerde scholen die zoeken naar digitale portfolio's. De bijeenkomst vindt op 7 november plaats. De locatie is nog niet bekend.

Wil je graag deelnemen aan deze sessie en jouw ervaringen met andere scholen delen? Neem contact op met Kennisnet support via support@kennisnet.nl of op 0800 321 22 33 en meld je aan voor de werksessie. Na de aanmelding word je per mail op de hoogte gehouden van de locatie, tijd en planning.

Bekijk andere versnellingsvragen, of dien er zelf een in.


Marianne Eggink is freelance journalist

Deel Digitaal portfolio: drie scholen over hun bijzondere zoektocht en samenwerking

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug