Theo Thijssen was behalve onderwijzer ook succesvol auteur. Hij schreef prachtige boeken over onderwijs. Kees de Jongen en De Gelukkige Klas zijn twee van zijn bekendste romans. Ook is er een prijs naar hem vernoemd: de Theo Thijssenprijs. Dit is een prijs voor het beste kinderboek.

Voor Roeland Smeets, mediathecaris van het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam, is Theo Thijssen een voorbeeld en inspiratiebron. Als kenner van Theo Thijssen vertelt hij in de nieuwste podcastaflevering - deze is te beluisteren onderaan deze webpagina - meer over waarom Thijssen nog steeds zo geliefd is. 

Leerlingen aan het werk in de schoolmediatheek

Waarom hebben we nu nog steeds over Theo Thijssen en zijn gedachtegoed?

"Wat hij deed in de klas, deed hij heel goed. En hij beschreef dat ook heel goed in zijn boeken. Maar we houden nog steeds van Thijssen door zijn inzet en zijn liefde voor zijn leerlingen. Hij was heel betrokken en zette zich met passie in voor zijn leerlingen; vooral leerlingen uit achterstandssituaties die het door armoede of ziekte moeilijk hadden.

"Hij keek neer op carrièrejagers: leraren die een extra opleiding deden voor persoonlijke motieven zoals het extra papiertje en meer salaris. Zelf bleef hij zestien jaar werken op een achterstandsschool. Op deze school probeerde hij het beste uit alle leerlingen te halen. Ook deed hij zijn best voor meisjes, die vaak van hun ouders niet mochten doorleren. Thijssen vond dat je niet op je 12e moest stoppen met leren als je goed kon leren."

Stel dat Thijssen nu zou leven, hoe zou hij zijn leerlingen digitaal geletterd maken? Aan welke aspecten zou hij voorrang geven?

"Onderling- en digitaal respect. Hoe gaan we met elkaar om? En online? Hoe doe je dat met respect voor de privacy van jezelf en de ander? Thijssen zou het niet hebben toegestaan dat iemand het slachtoffer werd van cyberpesten. Een gelukkige klas is ook een gelukkige klas op internet.

"Verder zou hij, samen met de leerlingen, kijken hoe je media in je voordeel kunt gebruiken. Hoe vind je werk of een opleiding? En klopt dat wel, wat er in de krant staat?"

In zijn tijd streed Thijssen tegen ongelijkheid als gevolg van armoede. Waar zou hij zich nu druk over maken?

"Digitale armoede. Geestelijke armoede. Daar kunnen smartphones aan bijdragen. Niks mis met telefoons, je kunt er prachtige dingen mee doen. Hoe sociaal digitale media ook kunnen zijn, ik zie kinderen zich soms in hun apparaten verliezen, zonder echt contact met anderen te hebben. Daar zou Thijssen oog voor hebben."

De schoolmediatheek: een belangrijke plek voor een gelukkige klas

Roeland Smeets runt de schoolmediatheek op het Barlaeus. De schoolmediatheek is een ruimte waar leerlingen boeken kunnen lenen, op de computer kunnen werken of huiswerk kunnen maken met klasgenoten. En Smeets, hij loopt rond om leerlingen te helpen de goede boeken te vinden of ze te helpen met het (online) vinden van informatie.

Je zou Smeets kunnen zien als een moderne Theo Thijssen. Hij heeft alles voor leerlingen over. Zijn schoolmediatheek is een warme plek. Niet het leren staat er centraal, leerlingen moeten zich er thuis voelen - het leren komt dan vanzelf. "Bijna elke klas die de schoolmediatheek bezoekt, is een gelukkige klas. Misschien komt het doordat ik geen leraar ben. Ik hoef niks van ze. Ik heb alleen maar te geven."

Roeland Smeets blogt voor Mediawijzer.net.

Beluister de podcast

Beluister hieronder de podcast of abonneer je via iTunes op de podcasts van Kennisnet.

Deel De schoolmediatheek: een plek voor de gelukkige klas

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug