Met deze digitale interventie kunnen kinderen hun leessnelheid verbeteren. Dat doen ze door woordjes te categoriseren die zij te zien krijgen. Het woord 'kat' moeten zij bijvoorbeeld plaatsen in de categorie 'dieren' of 'lichaamsdelen'. Hoe sneller kinderen lezen en categoriseren, hoe meer punten zij scoren. De interventie is bedoeld voor lezers die moeite hebben met decoderen.

De Leesrace: effectieve digitale interventie voor moeilijk lezende kinderen
Screenshot van dyslexie-game Leesrace © QLVR company

Kinderen decoderen beter

De Leesrace is ontwikkeld door promovenda Karly van Gorp, associate professor Eliane Segers en professor Ludo Verhoeven van het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met het softwarebedrijf QLVR.

Uit onderzoek naar de effectiviteit van de Leesrace komt volgens Van Gorp naar voren dat de interventie werkt, zo vertelt ze tijdens haar 'pitch' op de Onderzoeksconferentie 2015 op 24 juni. "Van 62 zwakke lezers uit groep 4 is gemeten of zij na het gebruik van de interventie sneller woordjes konden lezen. Het blijkt dat hun leessnelheid vooruit gaat op ongetrainde woorden, iets wat met andere interventies vrijwel niet wordt gevonden", zegt van Gorp. Opvallend is volgens haar dat kinderen, die met de Leesrace hebben geoefend, ook betekenisloze 'pseudowoorden' sneller kunnen lezen. Daaruit kan worden afgeleid dat de interventie er voor heeft gezorgd dat de kinderen beter zijn gaan decoderen.

Spelenderwijs oefenen motiveert

Welke factoren zorgen er nu voor dat de interventie effectief is? Plezier speelt hierbij een belangrijke rol. Volgens Van Gorp ligt een deel van de verklaring in het feit dat kinderen spelenderwijs hun leessnelheid trainen. "Ze hebben niet door dat ze aan het oefenen zijn. Het is een leuk spel en dat werkt motiverend. Het mooie aan deze interventie is ook dat de kinderen niet tegen hun klasgenoten racen, maar tegen zichzelf. Ze moeten steeds de scores verbeteren die zijzelf eerder hebben gehaald. Kinderen die moeilijk lezen, kunnen dus even goed honderd punten scoren als klasgenoten die sneller lezen, en zo blijft het leuk om te oefenen", vertelt de promovenda.

Bepalende factoren

Naast motivatie zijn diverse andere factoren bepalend voor het effect van de interventie, die is ontwikkeld op basis van inzichten die zijn verkregen uit drie proefstudies. Zo helpt het categoriseren kinderen om sneller woordjes te lezen, want als zij betekenis koppelen aan een woorden, dan slaan zij deze beter op.

Ook herhaling van woorden in de interventie is volgens Van Gorp belangrijk. Als zij oefenen met de Leesrace, krijgen kinderen hetzelfde woord vaker te zien. Dat helpt bij de opslag van woorden. Een derde belangrijke factor is de directe feedback, die kinderen tijdens het spelen van de Leesrace krijgen van de computer. Tenslotte speelt de presentatie van woorden een rol. Leerlingen krijgen bijvoorbeeld de eerste letter van het woord te zien. "Bij het woord 'kat' wordt bijvoorbeeld eerst kort de letter 'k' weergegeven, voordat het hele woord verschijnt. Omdat kinderen van links naar rechts lezen, helpt dit hen op weg bij het lezen van het hele woord", legt Van Gorp uit.

Evidence based toepassingen

In haar pitch tijdens de Onderzoeksconferentie ging Van Gorp dieper in op de resultaten die met de Leesrace worden bereikt, en op de vraag wat deze digitale interventie precies effectief maakt. Interessant voor iedere onderwijsprofessional die interesse heeft in 'evidence based' onderwijstoepassingen. Er wordt in het onderwijs veel gebruik gemaakt van apps en digitale leermiddelen, maar of die effectief zijn, staat lang niet altijd vast. Van Gorp: "Als je kinderen laat leren of oefenen met ict, dan denk ik dat het heel belangrijk is dat er wordt gekozen voor toepassingen die ontwikkeld zijn op basis van wetenschappelijke inzichten".

Deel De Leesrace: effectieve digitale interventie voor moeilijk lezende kinderen

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug