Uit onderzoek blijkt dat 61 procent van de hackers al voor hun 16e jaar in aanraking komt met hacken. Dit begint bijvoorbeeld vaak met het versturen van een DDoS-aanval. Dit begint vaak als grapje, maar kan grote gevolgen hebben. Voor het uitvoeren van een DDoS-aanval heeft een leerling in principe geen kennis van hacken nodig. Voor een paar euro kan je dit online al uitvoeren. Het uitvoeren van een DDoS-aanval is nog geen echt hacken, maar het is vaak wel de voorloper van hacken.

Leraren voorlichten belangrijk

Een 'DDoS'-er' is vaak nog op het goede pad te krijgen. Maar een leerling kan ook in korte tijd doorgroeien van een DDoS-er naar een hacker. Het is daarom belangrijk om leraren goed voor te lichten over hackende leerlingen. Zo kunnen zij beter inschatten of een leerling een mogelijke hacker is en herkennen zij eerder mogelijke signalen.

Een leerling met vergevorderde ict-vaardigheden vormt bijvoorbeeld een groter risico dan een leerling met de standaard vaardigheden. Een leerling met vergevorderde ict-vaardigheden, komt vaak in beeld bij de politie nadat ze bijvoorbeeld indruk wilden maken met het uitvoeren van een DDoS-aanval of hacken. 

de hackende leerling: dit moet je weten
Een ‘DDoS’-er’ is vaak nog op het goede pad te krijgen. Maar een leerling kan ook in korte tijd doorgroeien van een DDoS-er naar een hacker. © Dirk-Jan Visser / Kennisnet

Uit de praktijk blijkt dat leerlingen onder te verdelen zijn in drie  groepen: 

Door leraren bewust te maken van deze groepen, kunnen zij sneller signalen herkennen van risicoleerlingen en ze, indien nodig, beter begeleiden.

Voorlichting door leraren aan leerlingen over de gevolgen en de risico's van het uitvoeren van een DDoS-aanval en hacken is ook van belang. Het uitvoeren van een DDoS-aanval is namelijk strafbaar, met een maximale celstraf van 6 jaar. Bewustwording bij leerlingen over de gevolgen van het uitvoeren van een DDoS-aanval en het hebben van een strafblad is erg belangrijk. Zo creëer je bewustwording en zorg je ervoor dat leerlingen op het juiste digitale pad te blijven.

Bied alternatieven

Daarnaast kunnen leraren de leerlingen die vergevorde ict-vaardigheden bezitten en toch hun creativiteit kwijt willen, legale alternatieven bieden. Hierdoor komen deze leerlingen minder snel in contact met de politie en bied je ze de mogelijkheid om zich voor te bereiden op een toekomst als bijvoorbeeld ethisch hacker.

Bewustwording medewerkers en leerlingen

Onderzoek naar oplossingen om hackende leerlingen op het juiste digitale pad te houden, staat nog nog in de kinderschoenen. Vanuit een samenwerking tussen de politie, Edu-K en diverse scholen lopen er een aantal pilots. Hierbij worden onder andere legale alternatieven onderzocht. Vanuit dit initiatief is ook een informatiedossier tot stand gekomen met maatregelen die scholen kunnen nemen tegen DDoS-aanvallen. In dit informatiedossier wordt ook extra aandacht besteedt aan het creëren van bewustwording bij medewerkers en leerlingen rondom dit onderwerp, onder andere met concrete tips.

Bekijk het informatiedossier DDoS op school.

Deel je ervaring

Heeft jouw school oplossingen of succesverhalen en wil je dit delen? Laat het ons weten. Wij zoeken scholen die bij willen dragen aan een online informatiedossier op wikiwijs.nl. Stuur een mail naar ibp@kennisnet.nl

Deel De hackende leerling: dit moet je weten

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug