Het lijkt Daniël Smeenk leuk om op de middelbare school wat vaker achter de computer te werken © Rodney Kersten

'Op de middelbare school wil ik graag vaker achter de computer zitten'

"In mijn tas gaat meestal een broodtrommel, twee bekers, mijn beugelbakje en lampjes voor mijn fiets mee. Boeken hoef ik niet mee te nemen, maar mijn huiswerkmap wel", vertelt Daniël Smeenk (11 jaar, groep 8, vrijeschool De Vuurvogel in Ede).

"Op school maak ik de meeste opdrachten in mijn schrift, maar spelletjes voor rekenen en taal op de computer vind ik ook erg leuk. Bijvoorbeeld een wedstrijdje sommetjes maken waarbij je poppetje verder mag rennen elke keer als je het goed hebt.

Het lijkt me leuk als ik op de middelbare school wat vaker achter de computer kan zitten. Ik heb me al ingeschreven voor het vwo nadat ik op de open dag van een school in de buurt ging kijken - dat was heel spannend. We kregen er een paar korte lessen in Nederlands, aardrijkskunde en beeldende kunst en de kinderen waren er erg aardig.

Ik heb wel een mobiel, maar dat is een hele oude, die gebruik ik alleen als afstandsbediening voor mijn boxen om muziek te luisteren."

"De boeken die we gebruiken blijven allemaal op school, dus in mijn schooltas hoef ik niet veel mee te nemen", vertelt Elise Niessen © Rodney Kersten

'We krijgen les over Facebook - dat vind ik wel belangrijk'

"De boeken die we gebruiken blijven allemaal op school, dus in mijn schooltas hoef ik niet veel mee te nemen. In de klas gebruiken we vooral pen en papier, maar soms ook weleens de computer", vertelt Elise Niessen (15 jaar, ZMLK VSO 7, de Maaskei in Heel).

"Spelletjes van Ambrasoft vind ik erg leuk. Dat zijn kleine spelletjes met een leerdoel, bijvoorbeeld tellen of beter leren klok kijken.

Ik vind het ook leuk om spelletjes te spelen op mijn mobiele telefoon en zit veel op Facebook. Maar op school mogen we onze telefoon niet gebruiken. We krijgen er wel les over, bijvoorbeeld dat je niet zomaar foto's van iemand anders op Facebook mag zetten; dat vind ik wel belangrijk.

Ik zit op een speciale school, omdat ik epilepsie heb en moeilijk kan leren. Er zijn veel slechthorende en dove kinderen en kinderen die niet of moeilijk kunnen praten. Als ze gebaren maken op het schoolplein vraag ik altijd aan de juf wat het betekent. Later wil ik graag dove kinderen begeleiden."

"Ik heb maar 3 boeken voor de theorie en alle opdrachten die erbij horen maken we online", vertelt Nikhil Sunda © Rodney Kersten

'Mijn favoriete app voor op school is WhatsApp'

"Vroeger op de middelbare school werkten we altijd op schoolcomputers en kregen we overal blaadjes van mee, soms raakten je documenten er weleens kwijt. Nu op het Sportcollege heeft iedereen zijn eigen laptop. Dat is superfijn", vindt Nikhil Nunda (18 jaar, 1e jaar MBO Sportcollege in Amersfoort).

"Ik heb maar 3 boeken voor de theorie en alle opdrachten die erbij horen maken we online. De docent kan zien of het goed gaat en of je het wel op tijd af hebt. Meestal heb ik daar geen problemen mee want ik vind de opleiding heel leuk.

Mijn favoriete app voor op school is WhatsApp. We zitten met de klas en de docenten in een WhatsApp-groep, daarin krijgen we heel handig informatie door. Bijvoorbeeld hoe laat we op school moeten zijn. Maar we kunnen er zelf bijvoorbeeld ook een treinvertraging op doorgeven of vragen stellen.

Ik ben eigenlijk voetballer, maar door mijn opleiding heb ik ook andere sporten ontdekt die veel leuker waren dan ik dacht. Volgend jaar kies ik de richting voor trainer."

"Het is fijner om te leren met een boek of aantekeningen", vindt Imke Wassink © Rodney Kersten

'Het is fijner om te leren met een boek of aantekeningen'

"Op onze school maken we bijna geen gebruik van digitale leermiddelen, dat vind ik eigenlijk wel prettig", vertelt Imke Wassink (18 jaar, - 6 vwo, 't Atrium in Amersfoort).

"Het is naar mijn mening fijner om te leren met een boek of aantekeningen. Samenvattingen maak ik ook altijd met de hand. Maar mijn telefoon is echt onmisbaar. Die gebruik ik om muziek te luisteren op school zodat ik me beter kan concentreren op mijn werk.

Bij biologie gebruiken we onze mobiel ook weleens in de les. De leraar maakt dan een quiz over de lesstof op Socrative en dan mogen we die als voorbereiding op een toets invullen met behulp van Binas. Dat is erg leuk.

Door de hoeveelheid boeken is mijn tas wel zwaar. Dat los ik op door de meerderheid in mijn kluisje te laten en dan loop ik meestal rond met twee of drie leerboeken en de bijbehorende schriften.

Voor wiskunde heb ik wel een speciale rekenmachine die ingewikkelde grafieken kan maken. Het leukste vak vind ik economie. Ik weet al dat ik daar iets mee wil doen. Maar eerst moet ik mijn examens nog halen."

"Ik heb alleen mijn iPad, eten, drinken, fruit en soms gymspullen bij me", zegt Tip von Stein over zijn schooltas © Rodney Kersten

'Bijna al mijn schoolwerk doe ik op de iPad'

"Ik heb alleen mijn iPad, eten, drinken, fruit en soms gymspullen bij me. Bijna al mijn schoolwerk kan ik op de iPad doen, maar het liefste doe ik daar vechstpelletjes en stadje bouwen op", zegt Tip von Stein (12 jaar, groep 8, basisschool Digitalis in Almere).

"We werken ook weleens op papier, maar het meeste doen we via het programma Muiswerk op de iPad - rekenen, spelling, taal. De meesters en juffen zetten dan onze taken klaar in het programma. Het liefste doe ik rekenen, dat vind ik best makkelijk. En we gebruiken hem ook om dingen op te zoeken op internet met Safari.

Ik heb ook een mobiele telefoon, zo'n oude Samsung met een klepje. Maar die gebruik ik alleen om mijn moeder te bellen als ik na school nog even ga voetballen. Gym en buitenspelen vind ik het leukst om met mijn klasgenoten te doen. Volgend jaar, als ik naar het gymnasium ga krijg ik heel veel nieuwe klasgenoten. Dat vind ik wel spannend."

Marianne Eggink is freelance journalist.

Deel De boekentas: dit hebben leerlingen bij zich

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug