De Bonte gaat hierover in gesprek met Kennisnetexperts Frans Schouwenburg (expert onderwijsvernieuwing met ict) en Michael van Wetering (expert innovatie met ict en ict-infrastructuur).

In 22 minuten vertelt hij hoe hij met Chromebooks in de klas leerlingen op hun eigen niveau kan laten werken, terwijl hij hun voortgang goed kan volgen. Arco ziet dat collega-leraren op nieuwe ideeën worden gebracht om hun onderwijs verder te verbeteren, doordat er een apparaat per leerling beschikbaar is.

Arco de Bonte vertelt over zijn ervaringen met Chromebooks en Google Education © Kennisnet

Overzicht behouden over je klas

De Chromebooks kunnen worden beheerd vanaf een webpagina. Daarbij is het mogelijk om op de schermen van leerlingen mee te kijken om te zien of zij hulp nodig hebben. Arco kiest digitaal leermateriaal waarmee hij de samenwerking in de klas en de voortgang van leerlingen kan volgen. Het team op zijn school bekijkt kritisch welk digitaal leermateriaal goed genoeg is om de papieren methoden te vervangen.

Raam op de wereld

Naast de gesloten leerlijnen voor taal en rekenen ziet Arco de Chromebooks en hun internetconnectie ook als raam op de wereld, waarmee wereldoriëntatie 'niet meer vast zit tussen twee kaften'. De kinderen leren zoals wij zelf leren: met behulp van internet als onderdeel van een rijke leeromgeving voor betekenisvol onderwijs.

Discussieer op Google+ over Google met andere leraren en docenten in Nederlandse Google Educator Group (GEG).

Beluister hier de podcast of abonneer je via iTunes op de podcasts van Kennisnet.

Deel Chromebook: de ideale schoolcomputer voor de cloud?

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug