'Sociale media in het speciaal onderwijs' werd op 27 november feestelijk gelanceerd tijdens Het Congres voor het speciaal onderwijs in Arnhem. In het boek vind je 15 portretten van leraren die op een creatieve manier sociale media inzetten in de les, of op een inspirerende manier met hun leerlingen over mediawijsheid praten. Het boek is gemaakt door Kennisnet in samenwerking met LECSO, het landelijk expertisecentrum speciaal onderwijs.

Een detail van de cover van 'Sociale media in het speciaal onderwijs' © Kennisnet

Informeren en inspireren

Dit boek is gemaakt om 2 redenen:

1. Goede informatie is nodig omdat er over deze onderwerpen vooral voor reguliere scholen wordt geschreven. Leraren in het speciaal onderwijs moeten vaak zelf uitzoeken hoe ze die informatie in de klas kunnen toepassen. Terwijl juist deze kwetsbare kinderen makkelijk online te raken zijn en extra behoefte hebben aan goede begeleiding.

2. Leraren in deze sector zitten niet stil. Met een enorme passie en vindingrijkheid laten ze hun leerlingen kennismaken met de digitale wereld. Deze 'best practices' verdienen een groter podium.

Goede voorbeelden

Samensteller Remco Pijpers (expert digitale geletterdheid bij Kennisnet) is onder de indruk van de leraren die in het boek geportretteerd worden: "In het boek zijn prachtige voorbeelden te vinden. Ik hoop dat ze veel andere collega's zullen inspireren."

Neem Martijn Kamphuis - vakleerkracht van een speciaal onderwijs basisschool voor doven, slechthorenden en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) - die uitlegt hoe sociale media een brug kunnen slaan tussen dove en horende kinderen.

Of Marleen Hermsen - leraar van groep 1 en 2 van De Ommezwaai in Arnhem, een school voor speciaal onderwijs aan leerlingen met gedrags-, ontwikkelings- en/of psychiatrische problemen van 4 tot 14 jaar - die er met behulp van creatieve apps in slaagt dat haar leerlingen wel geconcentreerd werken en samenwerken.

En Dinto Hazel, die pioniert met ict en mediawijsheid in een omgeving waar voor jongeren de deur naar internet net is geopend: de gesloten instelling Anker van Scholengemeenschap Harreveld.

Ervaringen en praktische tips

Elk hoofdstuk brengt het verhaal van een of twee leraren, die hun ervaringen en praktische tips delen. Hoe benutten zij digitale media in de klas? Bij elk portret staat een lesidee in de 'kantlijn.' Het zijn suggesties voor lessen van circa twintig minuten, lessen die de leraar helemaal naar eigen hand kan zetten.

Bestellen, downloaden of lezen als webboek

'Sociale media in het speciaal onderwijs' is tegen kostprijs te bestellen via LECSO

Je kunt ook het speciaal voor deze gelegenheid gemaakte webboek lezen op socialemediainhetso.kennisnet.nl.

Remco Pijpers schreef ter ere van de lancering van het boek ook een mooie column over het belang van aandacht voor mediawijsheid voor deze groep kwetsbare kinderen.

Downloads

Deel Boek 'Sociale media in het speciaal onderwijs' toont 15 inspirerende voorbeelden

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug