Afgelopen januari lanceerde Kennisnet het Technologiekompas 2019/2020: Onderwijs in een kunstmatig intelligente wereld. Bijna een jaar later is artificial intelligence nog steeds hip, happening en relevant. 

Afbeelding van kunstmatige intelligentie
Artificial intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie is een veelbelovende technologie die het onderwijs op termijn veel kan opleveren. © I-stock

Tech goeroes maken in de media ruzie of deze technologie alle wereldproblemen gaat oplossen, of juist de ondergang van de mensheid betekent. Ook de Nederlandse overheid heeft AI hoog op de agenda geplaatst met haar Strategisch Actieplan voor AI. Onlangs werd door de platforms AI for Good The Netherlands, Elephant Road en Innovation Center for Artificial Intellegence de nationale AI cursus gelanceerd, mét een junior variant. 

Hoewel de technologie feitelijk al bestaat sinds de jaren ‘50 van de vorige eeuw, is er momenteel meer dan ooit aandacht voor de risico’s voor onze privacy en ethische vraagstukken die komen kijken bij het gebruik ervan, door zowel private als publieke partijen.

Maar, hoe zit het met onderwijs? Wat kunnen we eigenlijk verwachten van AI in leermiddelen, nu en in de toekomst? En wat moeten we nu eigenlijk geloven van alle droom- en doemscenario’s die in de media voorbij komen? In de publicatie Kunstmatige intelligentie in het onderwijs heeft Kennisnet allerlei informatie over AI in het onderwijs samengebracht.

Wat is artificial intelligence?

Artificial intelligence is het vermogen van computers om taken uit te voeren waarvoor mensen hun intelligentie inzetten. Denk aan waarnemen, herkennen, analyseren, redeneren, problemen oplossen, voorspellen en interacteren met de omgeving. 

Door de toename in rekencapaciteit en de beschikbaarheid van enorme hoeveelheden data maakt AI nu een snelle ontwikkeling door. Data vormt namelijk de basis voor het trainen van algoritmes die AI mogelijk maken. Door deze grote en gevarieerde hoeveelheid gegevens te verwerken en te analyseren kan AI beter worden.

Alles over AI op een rij

In de publicatie Kunstmatige intelligentie in het onderwijs geven we een overzicht van de stand van zaken rond AI. Hoe zit het bijvoorbeeld met datagebruik, privacy en ethiek? En waar moet het onderwijs op letten bij de inzet van AI?

Wilt u juist meer weten over AI? Lees dan de publicatie Artificial intelligence uitgelegd. Daarin gaan we in op hoe AI werkt, welke vormen er zijn en wat de inzet van AI in robots betekent.

In de publicatie Artificial intelligence in leermiddelen: een nuchtere blik op de stand van zaken, gaan we onder andere in op het verschil tussen regelgebaseerde systemen en zelflerende AI, en vertellen we waar zelflerende AI al wordt ingezet in adaptieve leermiddelen.

Meer weten over zelflerende AI? In de publicatie Artificial intelligence verantwoord inzetten: laat het algoritmen zichzelf uitleggen, vertellen we hoe zelflerende AI één van de oplossingen is tegen bias en ongewenste effecten in algoritmen.

In gesprek over AI? Kom naar OnderwijsInzicht!

Bent u geïnspireerd en wilt u verder nadenken over dit onderwerp? Kom dan naar OnderwijsInzicht in Utrecht op 17 januari 2020. In het programma is aandacht voor artificial intelligence in het onderwijs.

U kunt zich laten inspireren door Bloom, hét onderwijssysteem van de toekomst, of een college bijwonen van Eric Postma, hoogleraar artificial intelligence aan de Universiteit van Tilburg. Kijk voor meer informatie over het volledige programma en aanmelding op onderwijsinzicht.nl.

Deel Alles wat u moet weten over artificial intelligence in het onderwijs

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • E-mail
  • Terug