1. Blijf zelf rustig

Uiteraard mag je je als leerkracht kwetsbaar opstellen. Maar een bange leraar maakt bange leerlingen. Probeer kalm te blijven. En stel gerust.

Soms kunnen leerlingen heftig, onverwacht of zelfs ongepast reageren. Probeer je te realiseren dat dat niet altijd bewuste of doordachte reacties zijn en word niet te snel boos maar geef wel je grenzen aan. 

Hulpdiensten aan het werk na de aanslagen in Brussel
Hulpdiensten aan het werk na de aanslagen in Brussel © Virginia Mayo/AP

2. Praat over wat er is gebeurd

Na een aanslag zien leerlingen het nieuws, ze appen elkaar beelden door en ook op school kan een aanslag onderwerp van gesprek zijn.

Het is volstrekt normaal om stil te staan bij wat er is gebeurd, vooral op de middelbare school. Je kunt de les onderbreken om het erover te hebben, als je denkt dat de aanslagen je leerlingen dwars zitten of als je het zelf moeilijk vindt om door te gaan. Bij jonge kinderen hoeft dat juist niet. Als de leerlingen in groep 3 er niet mee bezig zijn, heb het er dan vooral niet over.

3. Praat over de rol van smartphones en sociale media

Piepjes op je smartphone geven je signalen over nieuwe ontwikkelingen. Facebook, Twitter, NOS, RTL Nieuws - bij schokkend nieuws regent het 'alerts', die je misschien alleen maar meer overstuur doen raken. Wil je die echt allemaal ontvangen? Praat met tieners over hoe je kunt 'filteren'. ​

Probeer ook in te gaan op vragen van leerlingen. Laat ze zoveel mogelijk zelf aan het woord. Wat houdt ze bezig, wat zijn hun gevoelens? Hoe laten ze die gevoelens zien via sociale media? Spreken ze hun afschuw uit, delen ze hun medeleven met de slachtoffers? Laten ze hun boosheid de vrije loop? Wat is de beste manier om via internet je gevoelens te tonen? Lucht dat op, of ontstaat er juist onenigheid, bijvoorbeeld als er discussie ontstaat over vluchtelingen?

4. Denk goed na wat je wel en niet laat zien

Wees selectief in wat je deelt met de klas. De midden- en onderbouw van de basisschool moet je vooral niet angstiger maken door de televisie aan te zetten, of door ze op YouTube beelden te tonen van de paniek die is losgebarsten. In de bovenbouw kun je samen naar het Jeugdjournaal kijken. Het Jeugdjournaal is geschikt voor 9 jaar en ouder.

Na de aanslagen in Parijs is er een aantal goede lespakketten gemaakt. Nieuws in de Klas en Nieuwsbegrip besteden op een goede manier aandacht aan het nieuws, ook aan terroristisch geweld. De Vreedzame School heeft een lesbrief over 'Parijs', die kan worden ingezet.

5. Maak onderscheid tussen feiten en fictie

Op Twitter, Facebook, Instagram en andere socialemediakanalen gaat het nieuws als een razende rond. Ooggetuigenverslagen, geruchten, feiten - alles komt langs. Je weet niet meer wat je moet geloven. Beelden die echt lijken, kunnen dat wel eens niet zijn. Na de aanslag in Brussel gingen op Twitter al snel beelden rond van aanslagen in Rusland, die werden neergezet als beelden die gemaakt waren bij de aanslag in België. Wijs leerlingen erop niet te snel zaken voor waar aan te nemen.

6. Benadruk de lichtpuntjes

Praat met kinderen over positieve zaken, hoe moeilijk dat ook is. Wijs ze er op dat mensen elkaar helpen. Heb het over de politie, over het ambulancepersoneel, over mensen die zich inzetten voor de slachtoffers. De wereld bestaat niet alleen uit mensen die dood en verderf zaaien. De verschrikkelijke gebeurtenissen kunnen ook aanleiding zijn om met de klas in gesprek te gaan over hoe je gevluchte kinderen kunt helpen, die slachtoffer zijn van het geweld in het Midden-Oosten.

7. Overleg met ouders

Laat de ouders weten hoe je er in de klas over praat. Ouders kunnen onaangenaam verrast zijn als je bijvoorbeeld leerlingen van 7 of 8 het Jeugdjournaal laat zien. Ook ouders met oudere kinderen stellen daar niet altijd prijs op. Belangrijk is dat je van elkaar weet hoe je erover praat, zodat ook aan de eettafel 's avonds en 's ochtends op een goede manier met kinderen kan worden gesproken.

Meer weten?

Lees ook onze brochure 'Kinderen en terreur op sociale media' en beluister onze podcast met hoogleraar Mediaopvoeding Peter Nikken 'Besteed meer aandacht in de klas aan geweldsbeelden'. En bekijk op leraar24.nl het filmpje waarin het Wellantcollege laat zien hoe zij terreuraanslagen in Parijs bespreekbaar maakten.

En op de website van het Expertisecentrum voor Herstelrecht in het Onderwijs lees je hoe leraren cirkelgesprekken kunnen gebruiken bij het praten over emotionele onderwerpen.

Deel 7 tips om met je leerlingen over een aanslag te praten

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug