Niet alleen het onderwijs gebruikt steeds meer en vaker devices. Ook door het thuiswerken is de vraag naar devices toegenomen en schaffen we steeds vaker een nieuwe laptop, smartphone of tablet aan. Mensen houden meer geld over doordat zij vanwege corona niet op vakantie kunnen of uit eten. Dat geld gaat vaker uit naar elektronica en legt een grote druk op de makers van devices.

Een ander probleem is het gebrek aan chips en panels. Die zitten in allerlei apparaten, zoals huishoudelijk apparatuur, consumentenelektronica maar bijvoorbeeld ook in auto’s. Zo heeft autofabrikant VDL Nedcar de bouw van auto’s enkele dagen stilgelegd als gevolg van een wereldwijd chiptekort. Terwijl de vraag naar chips en panels stijgt, kunnen fabrikanten minder produceren door alle coronamaatregelen. 

Op de foto is een deel van een chip te zien die in elektronisch apparatuur zit. De chip is groen en de rest is blauw.
Door een grote vraag naar chips en panels is een wereldwijd chiptekort onstaan. Wat moet u hierover weten?

Gevolgen chiptekort voor onderwijs

Hoe erg is dit voor het onderwijs? Het chiptekort zorgt voor langere levertijden van devices en leveranciers kunnen het niet langer bijbenen. Dat betekent dat als scholen nu devices bestellen de kans klein is dat deze voor de start van het nieuwe schooljaar binnen zijn. Door de grote vraag en het beperkte aanbod moet u ook rekening houden met mogelijke prijsstijgingen.

Soms zijn er wel devices leverbaar, maar gaat het om apparaten die niet aan de specificaties voldoen voor gebruik in het onderwijs. Dit kan betekenen dat een laptop minder specificaties heeft of juist een zwaardere configuratie. Denk aan een groter scherm en een snellere processor. Ook dat brengt meer kosten met zich mee. 

Chiptekort en devices nodig: wat kan ik doen?

Als bestuur stelt u de continuïteit van het onderwijs voorop. Wat kunt u doen als u devices nodig heeft terwijl de levertijden lang zijn? 

U kunt ervoor kiezen om de leverbare devices aan te schaffen die niet helemaal aansluiten bij de wensen van uw school en het gebruik in de klas. Dit vergroot het aantal type devices binnen uw instelling of zelfs binnen de klas. Vanuit beheerperspectief is dit niet ideaal. Ook brengt dit hogere kosten met zich mee.

Kennisnet adviseert daarom om zo snel mogelijk contact op te nemen met uw leverancier over de mogelijkheden, beschikbaarheid en levertermijnen. Daarna is het belangrijk om keuzes te maken en knopen door te hakken over de inkoop van devices. Weet u niet welke devices u kunt kiezen? Gebruik dan de Keuzehulp devicetype uit de KennisnetWijzer.

U kunt ook aansluiten bij de gezamenlijke aanbesteding van devices van de coöperatie SIVON. Lees meer over de dienst Gezamenlijk devices aanbesteden of lees over de gezamenlijke aanbesteding van devices voor levering begin schooljaar ‘22.

Wel of geen chromebooks?

Naar aanleiding van de DPIA op Google zijn SIVON en SURF een onderzoek gestart naar de privacyrisico’s bij het gebruik van chromebooks. De resultaten daarvan zijn nog niet bekend. Omdat we niet weten wat de privacyrisico’s zijn, neemt de aanschaf van chromebooks op dit moment een extra risico met zich mee. Het is aan uw schoolbestuur om hier een afweging in te maken.

Voor Microsoft-producten en -diensten wijst eerder onderzoek uit dat de contracten voor het Nederlandse onderwijs voldoende mogelijkheden bieden voor veilig gebruik. Wilt u daar meer over weten? Lees dan het artikel Zo werkt uw school AVG-conform met Microsoft-producten

Deel deze pagina: Wereldwijd chiptekort. Devices nodig voor het onderwijs? Dit moet u weten

Delen
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail