Sinds maart 2020 werkt Peppels – aanbieder van ELO- en portfoliosoftware – met het Koppelpunt Catalogusinformatie. Met het softwarepakket van Peppels is het mogelijk om onderwijsprogramma’s in te plannen en te organiseren. Door het Koppelpunt te integreren in het pakket, ziet een gebruiker snel welk beschikbaar lesmateriaal aansluit bij het lesprogramma.

Thom de Vries van Peppels: “Dankzij het Koppelpunt kun je op Peppels.net lesmateriaal arrangeren en daarmee ook inspelen op de actualiteit. Zo is het mogelijk om vak- en jaaroverstijgende programma’s te maken.”

Op het niveau van de leerling

“Onze ELO hangt niet aan een administratiepakket,” zegt De Vries, “we zijn een zelfstandige ELO, geïntegreerd met een portfolio. De ELO-functies heb je nodig om je onderwijs te organiseren en de portfoliofuncties gebruik je om de leerervaringen van de leerling te versterken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Engels spreekvaardigheid, zie je dat sommige leerlingen een hoger niveau aan kunnen. Dankzij de integratie van het Koppelpunt in Peppels.net is het mogelijk om specifiek lesmateriaal voor deze leerlingen in te plannen.”

Behoorlijk intensief gebruik

“De implementatie van het Koppelpunt Catalogusinformatie verliep heel gemakkelijk. De documentatie was er en voor vragen konden we goed terecht bij Sjoerd (productmanager bij Kennisnet) en Vesna (implementatie engineer bij Kennisnet). In maart 2020 zijn we live gegaan. We zagen meteen een behoorlijk intensief gebruik. De scholen vonden hun weg ernaartoe, het voorzag in een behoefte.”

“Wij hebben onze toegang tot het Koppelpunt zo ingericht, dat dit aansluit bij ons platform. Het is laagdrempelig. Wij raden anderen aan om hiermee aan de slag te gaan. Je kunt er een mooie voorkeursbibliotheek mee maken, los van de vraag of je het materiaal daadwerkelijk bestelt.”

Peppels.net integreert een catalogus van digitale leermiddelen in zijn elektronische leeromgeving.

Zo werkt de integratie in een ELO: een voorbeeld

Sjoerd Huijg van Kennisnet geeft een voorbeeld hoe de integratie tussen het Koppelpunt Catalogusinformatie en een leverancier als Peppels verloopt: “Stel, een leerling gebruikt een rekenmethode van Malmberg voor rekenles of wiskunde. Dan zal de docent in de database van Peppels (en indirect dus in de database van het Koppelpunt) zoeken naar die methode. Hij plaatst vervolgens die lesmethode in de agenda of studieplanner van de leerling. Op dat moment wordt technisch het linkje naar dat lesmateriaal opgezocht en ingevoegd in de agenda. Als de leerling inlogt in de leeromgeving ziet hij de rekenmethode van Malmberg. Eén klik op de link en hij of zij kan direct beginnen met rekenen.”

Scholen konden snel aan de slag met studieplanning

Wat waren voor Thom de Vries de belangrijkste redenen voor om aan te sluiten bij het Koppelpunt? “Er was eigenlijk geen andere manier om deze data zo te ontsluiten. Bij een andere partij was meer onderhoud nodig. Verder vonden scholen het geweldig dat ze aan het eind van vorig schooljaar al aan de slag konden voor het nieuwe schooljaar.”

De toekomst: meer abonnementen op lesmateriaal?

De Vries: “Wij hopen dat uitgeverijen minder denken aan het verkopen van een methode, maar meer aan het aanbieden van een abonnement op lesmateriaal. Dat is een ander soort verdienmodel. Het liefst wil je dat docenten diverse lesmaterialen kunnen combineren. Dus niet dat je alleen lesmateriaal bij één uitgeverij afneemt, maar dat ook kunt combineren met dat van andere uitgeverijen. Het toegankelijk maken van álle licenties voor álle leerlingen, dat zou ideaal zijn. En dan krijgt de centrale database van het Koppelpunt nog meer waarde.”

Meer lezen

Ook gebruik maken van het Koppelpunt Catalogusinformatie of andere Kennisnet-diensten?

Ga naar het Koppelpunt Catalogusinformatie

Bekijk meer Kennisnet-diensten

Deel deze pagina: Catalogusinformatie automatisch in de ELO, zo werkt het

Delen
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail